Emotion work, affect and intergenerational ties: understanding children’s engagement with therapeutic culture
Udgivelsens forfattere:
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie
Terapeutisk kultur er trængt ind i flere områder af vores sociale verden og tilbyder begreber, kategorier og metaforer til at forstå os selv og andre.
Denne artikel bidrager til sociologiske diskussioner om terapeutisk kultur ved at undersøge børns terapeutiske engagementer gennem en analyse af støttegrupper for børn af forældre med psykisk sygdom. Empirisk bygger artiklen på videooptagelser af gruppesessioner samt interviews med de deltagende børn indsamlet i Danmark.
Inspireret af teorier om følelsesarbejde og affektive uligheder viser analysen, at terapeutiske praksisser på den ene side skaber nye affektive fællesskaber og anerkender børn som kompetente sociale aktører. På den anden side (gen)skaber terapeutiske praksisser også intergenerationelle forskelle og risikerer at forstærke asymmetrier. Børns terapeutiske engagementer har således både potentiale til at tilføre nye ressourcer og bane vej for forandringer samt til at fastholde eksisterende normer og mønstre.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
The Sociological Review