Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 9. JAN 2015
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Sundhed

Enstrenget og visiteret akutsystem i Region Hovedstaden

Teknisk og økonomisk analyse

Udgivelsens forfattere:

  • Eskild Klausen Fredslund
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Sundhed
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Jakob Kjellberg

    Professor, cand.scient., m.sc. Health Econ

    42 80 19 15
    jakj@vive.dk

Denne analyse afdækker de tekniske og økonomiske aspekter af indførslen af et enstrenget og visiteret akutsystem i Region Hovedstaden. Analysen viser, at patienterne henvises og behandles efter intentionerne, men at der stadig er massive udfordringer med ventetiden.

Konklusion

Analysen viser, at patienterne betjenes og henvises i overensstemmelse med intentionerne, og at størstedelen af patienterne følger den henvisning, de har fået fra Akuttelefonen 1813.

Der er dog en relativt stor andel af både børn og voksne, der efter kontakt med Akuttelefonen bliver indlagt, selv om de ikke er visiteret med henblik på indlæggelse. Denne andel er faldende i perioden fra april til august 2014.

Ventetiden til Akuttelefonen 1813 ligger langt over det udmeldte servicemål, hvor 90 % af opkald skal besvares inden tre minutter. Der er ikke set en forbedring af målopfyldelsen for dette mål i analyseperioden.

Anbefalinger

Det bør undersøges, om antallet af efterfølgende indlæggelser har nået et klinisk meningsfuldt niveau. Endvidere bør der målrettet fokuseres på at afkorte specielt de meget lange ventetider.

Baggrund

Det Enstrengede og Visiterede Akutsystem (EVA) blev indført 1. januar 2014 som en ny organisering af Region Hovedstadens akutte sundhedsvæsen. Hvad der i den tidligere lægevagtsordning blev set som særlige lægevagtsopgaver, er blevet integreret i et samlet, regionalt akutsystem. Der er samtidig indført visiteret adgang til regionens akutmodtagelser og akutklinikker via Akuttelefonen 1813.

Denne rapport udgør en del af en samlet evaluering af EVA. Rapporten kortlægger først aktiviteten i Akuttelefonen 1813 målt på, hvem der svarer borgeren, og hvordan borgeren afsluttes. Herefter analyseres, hvilket forbrug borgerne efter kontakt med Akuttelefonen 1813 har haft i det øvrige sundhedsvæsen, og om dette modsvarer afslutningen i Akuttelefonen. Endelig analyseres ventetiden på at komme igennem til Akuttelefonen og de økonomiske aspekter af EVA.

Metode

Analyserne bygger på registerdata for Akuttelefonen 1813, praksisdata og hospitalsdata fra perioden 1. april til 1. oktober 2014 og sammenlignes, hvor det er meningsfuldt, med data fra 1. april til 1. oktober 2013.

Rapporten kortlægger først aktiviteten i Akuttelefonen 1813 målt på, hvem der svarer borgeren, og hvordan borgeren afsluttes. Endvidere analyseres, hvilket forbrug borgerne efter kontakt med Akuttelefonen 1813 har haft i det øvrige sundhedsvæsen, og om dette modsvarer afslutningen i Akuttelefonen. Endelig analyseres ventetiden på at komme igennem til Akuttelefonen og de driftsøkonomiske aspekter af EVA afdækkes.

Udgivelsens forfattere

  • Eskild Klausen Fredslund

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev