Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 11. OKT 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering
  • Ældre
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Ældre, Socialområdet

Erfaringer med friinstitutioner

Udgivelsens forfattere:

  • Bente Bjørnholt
  • Christina Holm-Petersen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering
  • Ældre
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Ældre, Socialområdet
Arkivfoto: Lars Degnbol/VIVE
VIVE har identificeret syv læringspunkter fra forsøg med friinstitutioner.
  • Bente Bjørnholt

    Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d.

    20 76 16 40
    bebj@vive.dk

Frisættelse kan give god mening, men det kræver ressourcer og ledelse at definere og implementere frisættelser. Der er grund til at være særlig opmærksom på, hvordan friheden kan komme borgerne til gavn.

Skiftende regeringer har gennem de sidste årtier bestræbt sig på at regelforenkle, afbureaukratisere og reducere dokumentationsbyrden i offentlige velfærdsinstitutioner. Tilsvarende blev ’Forsøg med friinstitutioner’ initieret som et led i ’Sammenhængsreformen’ med henblik på at fjerne uhensigtsmæssig regulering og dokumentation.

VIVE har evalueret forsøget og identificeret 7 læringspunkter

  1. Institutioner er gode til at udpege administrativt bøvl, da de er tætte på borgerne og ved, hvilke regler der besværliggør hverdagen.
  2. Institutionslederne er en vigtig drivkraft ift. at udpege relevante fritagelser, præcisere formålet og sikre, at fritagelserne implementeres på institutionerne. Det kræver både tid og løbende opmærksomhed.
  3. Der er også behov for kommunale kræfter til at understøtte processen for at sikre løbende opfølgning og fremdrift i projektet.
  4. Meningsfuld dokumentation kan understøtte fagligheden.
  5. Der findes et behov for at få et overblik over regler og dokumentationskrav, da der er usikkerhed om, hvor hvilke regler kommer fra, og præcist hvilke krav og regler der er gældende.
  6. Fritagelse fra nationale regler kan være en tung proces, da det tager tid at identificere muligheder for fritagelser, som ikke stiller borgerne dårligere.
  7. Der kan være behov for at præcisere, hvad friheden skal bruges til, og hvordan friheden konkret skal komme borgerne til gavn.

Udgivelsens forfattere

  • Bente BjørnholtChristina Holm-Petersen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Social- og Boligministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev