Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 28. JUN 2013
  • Arbejdsmarked
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Sundhed
  • Arbejdsmarked, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed

Erfaringer med træning og oplæring af personale til at arbejde i nybyggede hospitaler

Udgivelsens forfattere:

  • Ninna Meier
  • Iben Emilie Christensen
  • Stine Maria Louring Nielsen
  • Arbejdsmarked
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Sundhed
  • Arbejdsmarked, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Iben Emilie Christensen

    Forsker, cand.scient.soc.

    41 39 35 03
    iech@vive.dk

Træning og oplæring af personale til at arbejde i nybyggede hospitaler er en central del af selve bygge- og indflytningsprocessen i nye hospitalsbyggerier og skal planlægges i god tid, da det er let at undervurdere, hvor mange ressourcer og hvor meget koordineringsarbejde, der er forbundet med denne proces. Det viser en interviewundersøgelse blandt udvalgte aktører i udlandet, som har erfaring med at organisere træning og oplæring af personale til at arbejde i nyt hospitalsbyggeri.

Notatet konkluderer, at det er vigtigt at træne og oplære personalet i nyt udstyr, i den nye bygning og i nye arbejdsgange og funktioner. Oplæring handler ikke kun om indflytning i nye fysiske rammer med nye faciliteter, men også om vigtigheden af at træne nye måder at samarbejde på og simulere de arbejdsgange og patientforløb, som vil danne rammerne for hverdagen i det nye hospital. Særligt mock-ups og simulering, enten via sandbox-træning eller virtuelle redskaber, er eksempler på måder at træne personalet. Træning og oplæring af personale er derudover et vigtigt led i at skabe motivation og ejerskab samt etablering af en fælles kultur blandt personalet i det nye hospital.

Anbefalinger

Notatet giver en række anbefalinger, som kan anvendes, når vi i Danmark over de næste 10 til15 år bygger nye hospitaler, og personalet skal trænes og oplæres i at arbejde i de nye byggerier.

  • Start i god tid! Processen tager længere tid og kræver mere koordinering, end man forventer.
  • Få et grundigt overblik over behovet for og omfanget af træning og oplæring for de forskellige personalegrupper, særligt i forhold til udstyr og teknologi.
  • Skab overblik over nye arbejdsgange og funktioner - og træn i de grupper, som skal arbejde sammen i det nye hospital.
  • Anvend gerne it til støtte og styring af oplæringsprocessen.
  • Involver ledere og medarbejdere fra det operationelle niveau.
  • Inddrag det kliniske personale, da de har kendskab til den daglige drift.
  • Simuler så mange arbejdsgange som muligt. Gerne ved hjælp af "hands on"-træning eller virtuelle redskaber.
  • Brug trænings- og oplæringsprocessen aktivt til at skabe ejerskab og fælles kultur blandt alle involverede medarbejdere.
  • Husk støtte og oplæring - også efter indflytning i de nye bygninger.
  • Vær parat til at justere processen efter behov og uforudsete ændringer.

Udgivelsens forfattere

  • Ninna MeierIben Emilie ChristensenStine Maria Louring Nielsen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev