Videnskabelig artikel 2008
Et feltanalytisk blik på de danske erhvervsuddannelser: med eksempler fra aktuelle uddannelsespolitiske strømninger
Udgivelsens forfattere:
- Peter Koudahl
De politiske krav til de danske erhvervsuddannelser er, at de har en nøglerolle i sikringen af en højt kvalificeret arbejdskraft, der kan sikre Danmarks
plads i den globale økonomi, og at de skal sikre at 95% af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Dette kræver at uddannelserne dels kan rumme de unge, der ikke i dag kan klare at gennemføre en ungdomsuddannelse, dels at 20% flere unge skal rummes i systemet. Disse umiddelbart uforenelige ambitioner bliver i artiklen analyseret
i en feltoptik baseret på Pierre Bourdieus arbejde med henblik på at tydeliggøre erhvervsuddannelsernes praktiske logikker og de betingelser, der
sætter grænser for, hvad uddannelserne er i stand til. Artiklen indledes med
en præsentation af Bourdieus begreb om sociale felter og følges op med
eksempler på, hvordan feltteorien kan hjælpe til at identificere de praktiske
logikker, efter hvilke erhvervsuddannelserne i Danmark fungerer. Denne
analyse giver afsæt for at kvalificere en diskussion af, hvorvidt begge de
nævnte målsætninger kan realiseres under de nuværende betingelser, eller
hvilke betingelser der er nødvendige, hvis begge målsætninger skal kunne
realiseres. Artiklen har afsæt i ph.d.-afhandlingen "Den gode erhvervsuddannelse? En analyse af relationerne mellem uddannelsespolitisk tænkning og elever i erhvervsuddannelse"
plads i den globale økonomi, og at de skal sikre at 95% af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Dette kræver at uddannelserne dels kan rumme de unge, der ikke i dag kan klare at gennemføre en ungdomsuddannelse, dels at 20% flere unge skal rummes i systemet. Disse umiddelbart uforenelige ambitioner bliver i artiklen analyseret
i en feltoptik baseret på Pierre Bourdieus arbejde med henblik på at tydeliggøre erhvervsuddannelsernes praktiske logikker og de betingelser, der
sætter grænser for, hvad uddannelserne er i stand til. Artiklen indledes med
en præsentation af Bourdieus begreb om sociale felter og følges op med
eksempler på, hvordan feltteorien kan hjælpe til at identificere de praktiske
logikker, efter hvilke erhvervsuddannelserne i Danmark fungerer. Denne
analyse giver afsæt for at kvalificere en diskussion af, hvorvidt begge de
nævnte målsætninger kan realiseres under de nuværende betingelser, eller
hvilke betingelser der er nødvendige, hvis begge målsætninger skal kunne
realiseres. Artiklen har afsæt i ph.d.-afhandlingen "Den gode erhvervsuddannelse? En analyse af relationerne mellem uddannelsespolitisk tænkning og elever i erhvervsuddannelse"
Udgivelsens forfattere
- Peter Koudahl
Om denne udgivelse
Publiceret i
Cursiv