Evaluering af tre projekter i Socialstyrelsens Forældreprogram - Resultatresumé
Udgivelsens forfattere:
- Luna Kragh Andersen
- Christoffer Scavenius Sonne-Schmidt
- Børn, unge og familie Børn, unge og familie
Baggrund
ADHD og ADHD-lignende udfordringer er nogle af de mest udbredte former for psykiske problemer hos børn og unge (Dick & Ferguson, 2015). Forskning finder, at diagnosen kan stilles hos mindst 5 pct. af en børneårgang, hvilket svarer til 1-2 børn i hver skoleklasse (Polanczyk m.fl., 2007, 2014; Thomas m.fl., 2015; Willcutt, 2012).
Samtidig er ADHD og ADHD-lignende udfordringer forbundet med negative konsekvenser, som har både en personlig pris og en samfundsmæssig pris, som fx behov for ekstra støtte i skolen eller særlige skoletilbud, forøget brug af sundhedsydelser og sociale ydelser og tabt arbejdsfortjeneste (Birnbaum m.fl., 2005; Daley m.fl., 2015).
Andre undersøgelser viser, at adfærdsproblemer i barndommen og ungdommen kan have implikationer for livskvaliteten helt ind i voksenlivet. Det drejer sig fx om øget risiko for stofmisbrug og kriminalitet, svagere tilknytning til arbejdsmarkedet, et problempræget forhold til egne børn samt angst, depression og tidlig død (Loeber & Burke, 2011; Skogen & Torvik, 2013).
I dag betragtes ADHD som en langvarig eller kronisk sygdom, men mestringsfremmende indsatser kan hjælpe forældre, børn og unge til bedre at håndtere symptomer på ADHD samt følgevanskeligheder (Forgatch, Bullock & Patterson, 2004; McCoy m.fl., 1999; Nix m.fl., 1999; Patterson m.fl., 1998).
Formål
Denne udgivelse er baseret på udgivelsen ”Evaluering af tre projekter i Socialstyrelsens Forældreprogram – Implementering, udvikling og omkostninger ved Kærlighed i Kaos, Parent Management Training Oregon og mentor-støttekontaktpersonsindsats” (Scavenius m.fl., 2018).
Evalueringen har til formål at frembringe viden om tre indsatser rettet mod børn og unge med ADHD eller ADHD-lignende symptomer; forældretræningsprogrammerne Kærlighed i Kaos (KiK) og Parent Management Training Oregon med en udvidelse til at håndtere problemer hos unge, herunder unge med ADHD (PMTO), samt Mentor- og støttekontaktpersonsordningen (M-SKP) rettet mod unge.
Evalueringen omhandler KiK, PMTO og M-SKP forløb gennemført i perioden maj 2016 til november 2017. KiK og PMTO er begge manualbaserede og velafprøvede indsatser, mens M-SKP derimod er en ny indsats, som udvikles og afprøves i projektperioden.
Udgivelsens dele
Denne udgivelse er en forkortet udgave af den samlede evaluering (Scavenius m.fl., 2018). Her opsummeres centrale pointer omkring
- implementering af indsatserne
- deltagernes udvikling
- omkostninger ved indsatserne.
Udgivelsen er bygget op omkring dette tredelte fokus.
Udgivelsens forfattere
- Luna Kragh AndersenChristoffer Scavenius Sonne-Schmidt
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd