Exploring Shared Excitement: A Case Study of Participation in Interaction between Staff and Residents with Intellectual Disabilities
Udgivelsens forfattere:
- Ældre
- Socialområdet
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ældre, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Det at kunne deltage i samfundet og sociale fællesskaber er en central rettighed i FN’s handicapkonvention, som Danmark har tilsluttet sig. Men en del mennesker med udviklingshæmning oplever social isolation og har udfordringer med at være en del af sociale fællesskaber, selvom de fysisk har adgang til at mødes med andre.
Deltagelse i sociale fællesskaber handler imidlertid ikke alene om fysisk tilstedeværelse men også om, at personerne har en oplevelse af samhørighed. Denne videnskabelige artikel beskriver, hvordan denne samhørighed opstår mellem beboere med en mild til moderat grad af udviklingshæmning og pædagogisk personale på botilbud. Det sker, når de oplever en kollektiv begejstring, som kan sammenlignes med den følelse, der opstår, når der scores mål under en fodboldkamp.
Konklusioner
Kollektiv begejstring er en vej til sociale fællesskaber
Samspillet mellem beboernes og personalets blikke, verbale kommunikation, kropslige bevægelser, fælles følelser og etableringen af et gensidigt fokus på en fælles aktivitet (et spil på en tablet) fører til, at begge parter opsluges af kollektiv begejstring og deltager aktivt i social aktiviteter.
Ifølge den amerikanske sociolog Randall Collins virker denne emotionelle energi handlingsgenererende i fremtidige interaktioner. Det vil sige, at når beboerne med udviklingshæmning oplever emotionel begejstring i samspil med personalet, så kan det danne grundlag for, at de også deltager i andre aktiviteter og fællesskaber.
Samspil åbner muligheder for deltagelse
Artiklen ser på handicap ud fra et relationelt perspektiv, hvilket vil sige, at handicappet og de begrænsninger, som det indebærer, opstår i samspillet med andre mennesker. Med dette udgangspunkt beskrives, hvordan det er samspillet mellem beboeren med udviklingshæmning og personalet, der har betydning for, om der skabes gensidige fokus og fælles følelser, som giver beboeren mulighed for at deltage.
Med udgangspunkt i de ovenstående konklusioner peger artiklen på vigtigheden af, at botilbud, skaber rum for situationer, hvor personer med udviklingshæmning kan opleve kollektiv begejstring, da sådanne oplevelse kan understøtte deres deltagelse og generere samhørighed.
Artiklen bygger på fem måneders deltagerobservationer på to botilbud for mennesker med en mild til moderat grad af udviklingshæmning samt interview med otte beboere.
Den videnskabelige artikel Exploring Shared Excitement: A Case Study of Participation in Interaction between Staff and Residents with Intellectual Disabilities har været bragt i tidsskriftet Journal of Disability Research, Maj 2019.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
VIVE og Social- og Integrationsministeriet via Satspuljen 2011Publiceret i
Scandinavian Journal of Disability Research