Bogbidrag 2007
Findes den gode erhvervsuddannelse?
Udgivelsens forfattere:
- Peter Koudahl
Det sidste bidrag, der har uddannelsessystemet som sit empiriske udgangspunkt, udgøres af artiklen ”Findes den gode erhvervsuddannelse? af adjunkt ved DPU, Peter Koudahls. I artiklen, der er baseret på hans Ph.d.-afhandling, demonstrere det, hvordan anvendelsen af Bourdieus feltanalyse på et konkret udsnit af det danske uddannelsessystem, kan give helt nye og overraskende forståelser af, hvilke dynamikker og interessestridigheder, der er afgørende for, hvordan det overhovedet er muligt at tænke og tale om uddannelsessystemer på – i dette tilfælde erhvervsuddannelserne i Danmark. Den historiserende feltanalyse viser, at det didaktiske princip om vekseluddannelse, der i mange sammenhænge blive fremhævet som erhvervsuddannelsernes ”adelsmærke”, i en feltoptik er selve omdrejningspunktet de stadig pågående stridigheder om hvad erhvervsuddannelserne skal, kan og må. I den anden del af artiklen præsenteres resultaterne af en undersøgelse blandt næsten 1300 erhvervsuddannelseselever. Anvendelsen af korrespondanceanalyse har givet mulighed for, at differentiere blandt den sammensatte gruppe af unge, som eleverne udgør. Analysens perspektiveres i forhold til det af regeringen fremsatte krav om, at 95% af de unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse, og at det er erhvervsuddannelsernes opgave at løfte opgaven for de 20-25%, der i dag ikke får sig en ungdomsuddannelse.
Udgivelsens forfattere
- Peter Koudahl
Om denne udgivelse
Udgiver
Forlaget HexisPubliceret i
Med Bourdieu i empirien - og med Foucault i hælene - eksempler på praktisk empirisk arbejde