working paper 12. OKT 2016
Folkeskolereformen. Beskrivelse af 3. dataindsamling blandt elever og forskelle over tid
Udgivelsens forfattere:
- Chantal Pohl Nielsen
- Maria Keilow
- Leif Jensen
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Dette notat fra SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd beskriver, hvordan danske folkeskoleelever oplevede deres skoledag i foråret 2016, dvs. knap 2 år efter reformens ikrafttræden.
Formålet med denne kortlægning er, at:
• Give et overblik over, om der er forskelle på elevernes syn på deres skoledag i tiden lige umiddelbart før til knap 2 år efter folkeskolereformens ikrafttræden.
• Undersøge, om de forskelle, der observeres, primært findes blandt bestemte grupper af elever, eller om der er tale om mere generelle forskelle.
• Undersøge, hvordan elevernes oplevelse af skoledagens længde før og efter reformens indførelse hænger sammen med deres generelle skoletrivsel, deres oplevelse af variation i undervisningen i form af fx eksterne aktiviteter samt den tid, de bruger på fritidsaktiviteter.
Formålet med denne kortlægning er, at:
• Give et overblik over, om der er forskelle på elevernes syn på deres skoledag i tiden lige umiddelbart før til knap 2 år efter folkeskolereformens ikrafttræden.
• Undersøge, om de forskelle, der observeres, primært findes blandt bestemte grupper af elever, eller om der er tale om mere generelle forskelle.
• Undersøge, hvordan elevernes oplevelse af skoledagens længde før og efter reformens indførelse hænger sammen med deres generelle skoletrivsel, deres oplevelse af variation i undervisningen i form af fx eksterne aktiviteter samt den tid, de bruger på fritidsaktiviteter.
Udgivelsens forfattere
- Chantal Pohl NielsenMaria KeilowLeif Jensen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd