Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
Notat 1. DEC 2012
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Fordeling af midler til specialundervisning

Model for Noddjurs Kommune

Udgivelsens forfattere:

  • Søren Teglgaard Jakobsen
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

KORA har leveret en model til Norddjurs Kommune, som giver et faktabaseret bud på de relative specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i Norddjurs har. Den statistiske model kan anvendes som grundlag for en budgetfordelingsmodel, dvs. som et værktøj til fordeling af midler til specialundervisning mellem skoler i Norddjurs Kommune.

Udgangspunktet for modellen er, at den tager hensyn til de forventede specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i kommunen har, givet elevernes demografiske og socioøkonomiske karakteristika.

For at kunne opstille en fordelingsmodel, der tager hensyn til specialundervisningsbehov, estimeres først en statistisk model for sammenhængen mellem en række demografiske og socioøkonomiske karakteristika og sandsynligheden for at modtage segregeret specialundervisning i enten specialklasse eller på specialskole for skoleåret 2010/11.

Den statistiske model er baseret på registerdata for alle folkeskoleelever i Danmark. Modellen anvendes dernæst til at beregne hver enkelt elevs sandsynlighed for at få segregeret specialundervisning i Norddjurs Kommune, givet deres demografiske og socioøkonomiske karakteristika. Desuden beregnes det forventede antal elever, der modtager segregeret specialundervisning, for skolerne i Norddjurs Kommune.

Modellen giver dermed et faktabaseret bud på de relative specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i Norddjurs har. Den statistiske model kan anvendes som grundlag for en budgetfordelingsmodel, dvs. som et værktøj til fordeling af midler til specialundervisning mellem skoler i Norddjurs Kommune.

Udgivelsens forfattere

  • Søren Teglgaard Jakobsen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev