Fordeling af midler til specialundervisning
Udgivelsens forfattere:
- Søren Teglgaard Jakobsen
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Udgangspunktet for modellen er, at den tager hensyn til de forventede specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i kommunen har, givet elevernes demografiske og socioøkonomiske karakteristika.
For at kunne opstille en fordelingsmodel, der tager hensyn til specialundervisningsbehov, estimeres først en statistisk model for sammenhængen mellem en række demografiske og socioøkonomiske karakteristika og sandsynligheden for at modtage segregeret specialundervisning i enten specialklasse eller på specialskole for skoleåret 2010/11.
Den statistiske model er baseret på registerdata for alle folkeskoleelever i Danmark. Modellen anvendes dernæst til at beregne hver enkelt elevs sandsynlighed for at få segregeret specialundervisning i Norddjurs Kommune, givet deres demografiske og socioøkonomiske karakteristika. Desuden beregnes det forventede antal elever, der modtager segregeret specialundervisning, for skolerne i Norddjurs Kommune.
Modellen giver dermed et faktabaseret bud på de relative specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i Norddjurs har. Den statistiske model kan anvendes som grundlag for en budgetfordelingsmodel, dvs. som et værktøj til fordeling af midler til specialundervisning mellem skoler i Norddjurs Kommune.
Udgivelsens forfattere
- Søren Teglgaard Jakobsen
Om denne udgivelse
Udgiver
KORA