Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Andet 24. FEB 2016
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Forsker: Proaktive skoleledere giver dygtigere elever

Udgivelsens forfattere:

  • Søren Winter
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen
God skoleledelse kan aflæses direkte i elevernes karakterer. Det viser ny SFI-forskning af professor Søren C. Winter, der påpeger, at især en stærk faglig kultur og høje forventninger til elever og lærere gør en forskel. Traditionelt har Danmark haft skoleledere med forholdsvis lille ledelsesautoritet, men meget autonome lærere. Folkeskolereformen fra 2014 sigter imidlertid mod, at skoleledelsens rolle styrkes. Det skal blandt andet ske ved, at lederne i højere grad involverer sig i lærernes undervisningsmetoder og indhold, at de opstiller og følger op på mål for læring og trivsel, såkaldt mål- og resultatstyring eller performance management, og at kompetenceudviklingen hos både ledere og lærere styrkes.

Udgivelsens forfattere

  • Søren Winter

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Altinget
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev