Rapport 26. SEP 2001
Forventninger og færdigheder - danske unge i en international sammenligning
Udgivelsens forfattere:
- Annemarie Møller Andersen
- Niels Egelund
- Torben Pilegaard Jensen
- Michael Krone
- Lena Lindenskov
- Jan Mejding
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hvor godt er danske unge forberedt på at møde fremtidens udfordringer sammenlignet med unge fra andre lande? Kan de analysere informationer fra omverdenen, kan de tage kritisk stilling, og kan de forklare deres synspunkter? I år 2000 har 15-åriges læsning været i fokus, men også deres færdigheder i matematik og naturfagene er blevet undersøgt. I Danmark er der tillige blevet set på de 16-årige under uddannelse.
Udover de fagspecifikke færdigheder beskæftiger PISA sig også med elevernes selvopfattelse og deres indstilling til forskellige former for tværfaglige kvalifikationer – i daglig tale ofte benævnt som de ”bløde” færdigheder. I denne rapport gives der en grundig beskrivelse af, hvad der er blevet undersøgt, hvordan det er gjort, og hvordan de danske resultater ser ud i en international sammenhæng – med fokus på et nordisk perspektiv.
Udover de fagspecifikke færdigheder beskæftiger PISA sig også med elevernes selvopfattelse og deres indstilling til forskellige former for tværfaglige kvalifikationer – i daglig tale ofte benævnt som de ”bløde” færdigheder. I denne rapport gives der en grundig beskrivelse af, hvad der er blevet undersøgt, hvordan det er gjort, og hvordan de danske resultater ser ud i en international sammenhæng – med fokus på et nordisk perspektiv.
Udgivelsens forfattere
- Annemarie Møller AndersenNiels EgelundTorben Pilegaard JensenMichael KroneLena LindenskovJan Mejding
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd