Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­19. juni 2014

Fra 15 år til 27 år

PISA 2000-eleverne i 2011/12

Anders Rosdahl
Ledige, Ungdomsuddannelse, Beskæftigelse, Uddannelse
Download udgivelsen
PISA-undersøgelserne kortlægger 15-16-årige skoleelevers kompetencer i bl.a. læsning. Men hvordan klarer eleverne sig med hensyn til uddannelse og arbejde frem til 27-årsalderen? Hos hvilke unge ser man en mere eller mindre positiv udvikling i læsefærdighederne?
Det er temaet for denne rapport, der belyser 1.881 PISA-elevers læsefærdigheder som 15-16-årige i år 2000 og igen som cirka 27-årige i 2011/12, hvor de deltog i PIAAC-undersøgelsen. Rapporten bygger på interview og test af disse unge.
Rapporten handler om samspillet mellem udviklingen i læsefærdighederne og de unges forløb med hensyn til uddannelse, arbejdsmarked og overførselsindkomst mv. Den viser en klar sammenhæng mellem læsefærdigheder i 15-årsalderen, og hvor godt de unge klarer sig siden hen. Desuden ses, at jo bedre læsefærdigheder i 15-års alderen, des bedre færdigheder i 27-års alderen. Ikke bare grundskolen, men også fortsat uddannelse og livet efter grundskolen har betydning for læsefærdighederne i 27-årsalderen.
Undersøgelsen er finansieret og muliggjort af et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet samt Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  2. Rapport

    Hvad kan hjælpe SOSU-elever til at lykkes med uddannelsen?

  3. Rapport

    Sådan bygger vi videre på coronanedlukningernes virtuelle patientkonsultationer

  4. Undersøgelse i gang

    VIVE undersøger normeringer i de danske fritidstilbud

  5. Rapport

    Jobcentres udgifter har været næsten konstante trods færre ledige

  6. Rapport

    Unge uden uddannelse og arbejde har forskellige behov for støtte

  7. Rapport

    Danmark ligger efter Norge og Sverige med integration af flygtninge på arbejdsmarkedet

  8. Nyhed

    Webinar: Arbejdskraftmangel og ledige hænder – Kan vi løse kommunernes dobbelte beskæftigelsesproblem?

  9. Videnskabelig artikel

    The social class gap in bachelor’s and master’s completion: university dropout in times of educational expansion

  10. Undersøgelse i gang

    Evaluering af indsats til at styrke ordblindes læsning og stavning

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os