Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 13. JUN 2012

Hvordan skal den fremtidige folkeskole være? : Et økonomisk studie af værdien af serviceforbedringer blandt forældre til skolebørn

Udgivelsens forfattere:

  • Jacob Ladenburg
  • Chantal Pohl Nielsen
  • Morten Hørmann
  • Jørgen Jordahl-Jørgensen
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Prioritering er en nødvendighed i fremtidens velfærdssamfund - også i folkeskolen. Spørgsmålet er så, hvordan der skal prioriteres og i denne sammenhæng, hvilke ydelser forældrene efterspørger højest?

I denne artikel afdækkes præferencerne for forbedringer af forskellige serviceydelser i folkeskolen blandt 1.665 forældre, som har et eller flere børn i skolealderen. Resultaterne viser, at forældrene generelt er villige til at betale for at få flere dansk- og idrætstimer, madordninger i skolen og færre elever i klasserne.

Præferencerne varierer naturligvis mellem forældrene, men resultaterne viser også, at de afhænger af det serviceniveau, som forældrene og deres barn modtager i dag. Jo højere det nuværende serviceniveau er, desto mindre er efterspørgslen efter forbedringer af disse og omvendt.

Udgivelsens forfattere

  • Jacob LadenburgChantal Pohl NielsenMorten HørmannJørgen Jordahl-Jørgensen

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Økonomi og Politik
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev