Rapport 14. MAJ 2013
Ilasiaq. Evaluering af en bo-enhed for udsatte børn
Udgivelsens forfattere:
- Else Christensen
Socialområdet
Børn, unge og familie
Socialområdet, Børn, unge og familie
Bo-enheden Ilasiaq i Nuuk er en del af Mælkebøttecentret i Nuuk og har eksisteret som et socialpædagogisk botilbud for socialt udsatte børn siden 2011.
Denne evaluering, der er afsluttet et år efter oprettelsen, viser, at Ilasiaq er en velfungerende moderne institution. Børnene, der flyttet ind på bo-enheden, har ofte adfærdsproblemer, emotionelle problemer og problemer med hyperaktivitet.
Under opholdet bliver omfanget af adfærdsproblemerne mindre, og det samme bliver til dels også problemer med hyperaktivitet, mens børnenes emotionelle udfordringer stadig eksisterer. Disse handler ofte om, at børnene lukker af for følelser, og flere er også meget styrende og kontrollerende – sandsynligvis for at styre deres angst.
Størstedelen af personalet i Ilasiaq er ikke uddannet til at arbejde med behandlingskrævende børn. Alligevel viser evalueringen, at de har lært at tackle opgaven, så opholdet bliver til gavn for børnene. Samtidig er der stort fokus på, at medarbejderne får undervisning på jobbet, så de er kvalificerede til at håndtere børnenes vanskeligheder. Det anbefales i rapporten, at supervisionen og undervisningen af medarbejderne fortsættes.
Denne evaluering, der er afsluttet et år efter oprettelsen, viser, at Ilasiaq er en velfungerende moderne institution. Børnene, der flyttet ind på bo-enheden, har ofte adfærdsproblemer, emotionelle problemer og problemer med hyperaktivitet.
Under opholdet bliver omfanget af adfærdsproblemerne mindre, og det samme bliver til dels også problemer med hyperaktivitet, mens børnenes emotionelle udfordringer stadig eksisterer. Disse handler ofte om, at børnene lukker af for følelser, og flere er også meget styrende og kontrollerende – sandsynligvis for at styre deres angst.
Størstedelen af personalet i Ilasiaq er ikke uddannet til at arbejde med behandlingskrævende børn. Alligevel viser evalueringen, at de har lært at tackle opgaven, så opholdet bliver til gavn for børnene. Samtidig er der stort fokus på, at medarbejderne får undervisning på jobbet, så de er kvalificerede til at håndtere børnenes vanskeligheder. Det anbefales i rapporten, at supervisionen og undervisningen af medarbejderne fortsættes.
Udgivelsens forfattere
- Else Christensen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd