Implementering af manualbaseret psykoedukation i Psykiatrien i Region Sjælland
Udgivelsens forfattere:
- Stine Finne Jakobsen
- Katrine Schepelern Johansen
Psykiatrien i Region Sjælland har implementeret et nyt og ensrettet undervisningsforløb for patienter med skizofreni og deres pårørende. Regionen har udarbejdet en manual, der fastlægger forløbet for undervisningen. KORA har evalueret brugen af og tilfredsheden med manualen.
Konklusion
Evalueringen peger på, at langt de fleste patienter får tilbud om undervisning i deres sygdom – den såkaldte psykoedukation. På flere psykiatriske afdelinger halter det dog med at få kontakt med de pårørende og dermed at tilbyde dem undervisningsforløbet.
De patienter og pårørende, der har deltaget i psykoedukation, er udbredt tilfredse med indholdet og formen. De oplever især, at psykoedukation i gruppeforløb er meget givende og lærerigt. Patienter og pårørende giver dog udtryk for, at det er vigtigt, at indholdet og materialets sværhedsgrad tilpasses den enkelte patients situation. Derudover efterspørger de pårørende mere tid til dialog og samtale deltagerne imellem.
Evalueringen identificerer en række opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan bidrage til den videre kvalitetsudvikling og implementering af manualbaseret psykoedukation i Region Sjælland. Blandt andet efterlyser personalet en større tydelighed i forhold til, hvordan de skal balancere på den ene side kravet om systematisk og struktureret psykoedukation baseret på manualen og på den anden side kravet om, at undervisningen er tilpasset de enkelte deltagere.
I forhold til at sikre organisatorisk forankring og den fortsatte udbredelse af psykoedukation i afsnittene er det vigtigt, at personalet har de rette it-, faglige og undervisningsmæssige kompetencer samt ordentlig tid til forberedelse.
Anbefalinger
Tilbuddet er på mange måder vellykket. Der er dog en række punkter, som organisationen skal være opmærksomme på i det videre arbejde med psykoedukation:
- Fokus på håb og liv. Patienter, pårørende og personale oplever, at der er meget fokus på sygdom og behandling og for lidt fokus på håb og livskvalitet.
- Synliggørelse af tilbuddet. Hvordan kan det blive mere tydeligt, hvor og hvornår der kører et forløb?
- Påmindelser. Hvordan kan man sikre, at deltagere bliver mindet om undervisningen?
- Praktiske opgaver. Der er en del praktiske opgaver i forbindelse med undervisningen. Hvordan kan der sikres personalemæssige ressourcer til varetagelse af disse?
- Tidsramme for patienterne. Det kan være vanskeligt for patienterne at overskue et forløb på otte gange.
- Terminologi. Psykoedukation er et vanskeligt ord. Kan man kalde det noget andet?
Baggrund
Evaluering er en del af afslutningen på projektet ’Kvalitetsudvikling og udbredelse af psykoedukation’, som Psykiatrien i Region Sjælland kører fra 2011 til 2013. Projektet er finansieret af puljen ’Styrket indsats for patienter med kronisk sygdom’ under Ministeret for Sundhed og Forebyggelse.
Metode
Evalueringen bygger på kvalitative semistrukturerede interview med det personale, der i praksis har stået for den manualbaserede psykoedukation, og med patienter og pårørende der har deltaget i psykoedukation. Med personalet er der foretaget tre gruppeinterview med deltagelse af i alt ti personer samt fem supplerende telefoninterview.
Med pårørende er der afholdt to gruppeinterview med i alt seks deltagere samt et enkelt supplerende telefoninterview. Der er afholdt seks enkeltinterview med patienter, der har modtaget psykoedukation i grupper eller individuelt efter skizofrenimanualen.
Udgivelsens forfattere
- Stine Finne JakobsenKatrine Schepelern Johansen
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
Psykiatrien i Region SjællandUdgiver
KORA