Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­9. december 2020

Inspiration til læring fra Det Nationale Ledelsesprogram i sundhedsvæsenet

En undersøgelse af de foreløbige erfaringer

VIVEs analyse giver eksempler på, hvordan der nationale lederprogram har bidraget til inspiration og læring. Den peger samtidig på områder, hvor programmet kan forbedres i fremtiden.

Christina Holm-Petersen , Rikke Povlsen & Mads Leth Jakobsen
Borger- og brugerinddragelse, Fagprofessionelle, Styring, Sundhed, Sygehuse, Kommune, Ledelse, Voksen- og efteruddannelse
Download rapporten Inspiration til læring fra Det Nationale Ledelsesprogram i sundhedsvæsenet
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Christina Holm-Petersen Chefanalytiker, cand.scient.adm, MA STS, ph.d. M: 41 39 35 29 chpe@vive.dk
VIVEs analyse giver eksempler på, hvordan Det Nationale Ledelsesprogram har bidraget til inspiration og læring. Den peger samtidig på områder, hvor programmer kan forbedres i fremtiden.

Baggrund:
For at styrke kvaliteten i sundhedsvæsenet er der igangsat et nationalt ledelsesprogram, som fokuserer på forbedringsledelse i sundhedsvæsenet. Ledelsesprogrammet er rettet mod ledere af ledere i sundhedsvæsenet, og målet er, at deltagerne vil kunne fungere som spydspidser i arbejdet med at skabe en forbedringskultur.

De fem regioner har bedt VIVE undersøge foreløbige erfaringer med og eksempler på, at intentionerne i Det Nationale Ledelsesprogram er blevet omsat i deltagernes organisationer.
Undersøgelsen blev igangsat for at stimulere til læring både nationalt og lokalt i forhold til, hvordan det Nationale Ledelsesprogram bidrager til at implementere de nationale kvalitetsmål i sundhedsvæsenet, samt til at undersøge forbedringsmuligheder i det fremtidige ledelsesprogram.

Ledere oplever, at de får styrket netværk og kompetencer
Rapporten rummer oplevede eksempler på, at centrale intentioner i Det Nationale Ledelsesprogram omsættes til hverdagspraksis i deltagernes organisationer. Ledelsesprogrammet bidrager således til, at en række deltagere oplever, at de opnår nye eller videreudvikler eksisterende kompetencer inden for forbedringsledelse, og at de får styrket tværgående netværk. Nogle ledere oplever også at styrke deres lederidentitet. Der er også eksempler på, at lederne oplever at lykkes med at arbejde mere tværgående og tværsektorielt, samt at det lykkes at fremme fokus på værdi i kerneopgaven.
Der er beskrevet seks forbedringsprojekter til inspiration for andre ledere. Samtidig er der også deltagere, der ser forbedringsmuligheder i det fremtidige program. Det Nationale Ledelsesprogram er et led i en stor strategisk satsning i forhold til at løfte kvaliteten i sundhedsvæsenet og fremme de nationale kvalitetsmål. I dette perspektiv kan ledelsesprogrammet ses som et skridt på en længere vej.

Anbefalinger:
Forslag til at forbedre programmet
Rapporten har indsamlet en række forslag til, hvordan Det Nationale Ledelsesprogram kan blive endnu bedre. De vigtigste er listet herunder:

• Det strategiske fokus kan med fordel styrkes. Det gælder både i gennemførelsen af programmet og i det organisatoriske ophæng.
• Udvælgelsen af deltagere kan i højere grad målrettes intentionerne med programmet.
• Den organisatoriske opbakning kan styrkes
• Netværksdelen kan styrkes, således at der er en stærkere bevidsthed om og forventning til deltagerne som ambassadører – potentielt også opkobling til kvalitetsenheder og bredere netværk i organisationen
• Det tværsektorielle sigte kan styrkes gennem en mere ligeværdig fordeling af deltagere fra både det regionale og kommunale sundhedsvæsen, herunder også deltagere fra almen praksis.

Metode:
Undersøgelsen bygger på 18 interview med 35 deltagere i ledelsesprogrammet samt centrale nøglepersoner i deres organisationer.

For at styrke kvaliteten i sundhedsvæsenet er der igangsat et nationalt ledelsesprogram, som fokuserer på forbedringsledelse i sundhedsvæsenet. Ledelsesprogrammet er rettet mod ledere af ledere i sundhedsvæsenet og målet er, at deltagerne vil kunne fungere som spydspidser i arbejdet med at skabe en forbedrings-kultur.

De fem regioner har bedt VIVE undersøge foreløbige erfaringer med og eksempler på, at intentionerne i Det Nationale Ledelsesprogram er blevet omsat i deltagernes organisationer.

Undersøgelsen blev igangsat for at stimulere til læring både nationalt og lokalt i forhold til, hvordan det Nationale Ledelsesprogram bidrager til at implementere de nationale kvalitetsmål i sundhedsvæsenet. Samt til at undersøge forbedringsmuligheder i det fremtidige ledelsesprogram.

Ledere oplever, de får styrket netværk og kompetencer

Rapporten rummer oplevede eksempler på, at centrale intentioner i Det Nationale Ledelses-program omsættes til hverdagspraksis i deltagernes organisationer. Ledelsesprogrammet bidrager således til, at en række deltagere oplever, at de opnår nye eller videreudvikler eksisterende kompetencer inden for forbedringsledelse samt at de får styrket tværgående netværk. Nogle ledere oplever også at få styrket deres lederidentitet. Der er også eksempler på, at de oplever at lykkes at arbejde mere tværgående og tværsektorielt, samt at det lykkes at fremme fokus på værdi i kerneopgaven. Der er beskrevet seks forbedringsprojekter til inspiration for andre ledere. Samtidig er der også deltagere, der ser forbedringsmuligheder i det fremtidige program. Det Nationale Ledelsesprogram er et led i en stor strategisk satsning i forhold til at løfte kvaliteten i sundhedsvæsenet og fremme de nationale kvalitetsmål. I dette perspektiv kan ledelsesprogrammet ses som et skridt på en længere vej.

Forslag til at forbedre programmet

Rapporten har indsamlet en række forslag til, hvordan Det Nationale Ledelsesprogram kan blive endnu bedre. De vigtigste er listet herunder:

  • Det strategiske fokus med fordel kan styrkes. Det gælder både i gennemførslen af programmet og i det organisatoriske ophæng.
  • Udvælgelsen af deltagere kan således i højere grad målrettes intentionerne med programmet.
  • Ligesom den organisatoriske opbakning med fordel kan styrkes.
  • Netværksdelen kan styrkes, således at der er en stærkere bevidsthed om og forventning til deltagerne som ambassadører – potentielt også opkobling til kvalitetsenheder og bredere netværk i organisationen.
  • Det tværsektorielle sigte kan styrkes gennem en mere ligeværdig fordeling af deltagere fra både det regionale og kommunale sundhedsvæsen, herunder også deltagere fra almen praksis.

Metode

Undersøgelsen bygger på 18 interview med 35 deltagere i ledelsesprogrammet samt centrale nøglepersoner i deres organisationer.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Danske regioner

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Kursus

    Kursus i sundhedsøkonomi 2021

  2. Arrangement

    Digital årskonference i Dansk Evalueringsselskab

  3. Rapport

    VIVE har kortlagt, hvilke unge der deltog i Ungeprofilundersøgelsen 2019/2020

  4. Rapport

    Mødet mellem borgere med handicap og kommunen

  5. Rapport

    Regionsdrevet lægeklinik har styrket nordjysk samarbejdsmodel på tværs af sektorer

  6. Rapport

    Tre vigtige temaer for faglig ledelse af dagtilbud

  7. Nyhed

    En undersøgelse af omfanget af krænkende handlinger og konflikter på det danske arbejdsmarked

  8. Nyhed

    At vælge side i organisatorisk etnografi

  9. Rapport

    Digitalisering udfordrer det traditionelle hierarki

  10. Webinar

    Småbørnsfamiliers hverdag og trivsel under den første covid-19-nedlukning

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os