Rapport 12. JUN 2007
Interview med 11-årige børn
Udgivelsens forfattere:
- Ole Højlund
- Dines Andersen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
SFI gennemførte i 2006 et pilotprojekt i 5. klasserne på en række skoler. Formålet var at afprøve forskellige spørgsmålstyper til 11-årige, fordi børnene i SFI’s store Børneforløbsundersøgelse var ved at nå en alder, hvor de evt. kunne interviewes selv.
Børns udvikling og begrebsapparat sætter grænser for, hvad de kan spørges om. Og manglende læsefærdigheder kan betyde, at de fagligt svage børn glider ud af undersøgelserne. Pilotprojektet viser, at web-baserede spørgeskemaer med lyd giver mulighed for mere repræsentative undersøgelser. Undersøgelsen viser desuden, at børn godt kan svare på ’svære’ spørgsmål om social adfærd og emotionelle problemer, hvis spørgsmålene lever op til de krav til indhold, spørgsmålstyper og spørgeskemaopbygning, der særligt må stilles til denne aldersgruppe.
Børns udvikling og begrebsapparat sætter grænser for, hvad de kan spørges om. Og manglende læsefærdigheder kan betyde, at de fagligt svage børn glider ud af undersøgelserne. Pilotprojektet viser, at web-baserede spørgeskemaer med lyd giver mulighed for mere repræsentative undersøgelser. Undersøgelsen viser desuden, at børn godt kan svare på ’svære’ spørgsmål om social adfærd og emotionelle problemer, hvis spørgsmålene lever op til de krav til indhold, spørgsmålstyper og spørgeskemaopbygning, der særligt må stilles til denne aldersgruppe.
Udgivelsens forfattere
- Ole HøjlundDines Andersen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd