Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Notat, ­29. marts 2022

Kaffe Karma – Socialt udsatte borgeres vej til småjobs

Udsatte borgere oplever, at arbejdet i den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Karma hjælper dem med at skabe indhold og struktur i hverdagen. Samtidig giver arbejdet dem selvtillid og en mulighed for at tjene penge. Det viser dette midtvejsnotat om, hvordan borgerne oplever udbyttet af deres deltagelse i Kaffe Karma.

Lars Benjaminsen & Theresa Dyrvig
Beskæftigelse, Hjemløshed, Ledige, Rehabilitering, Socialfaglige metoder, Socialområdet, Udsatte
Hent midtvejsnotatet
Fra juli 2020 og frem til starten af november 2021 har 70 personer været ansat i Kaffe Karma og været aflønnet på det sociale frikort. Foto: Kaffe Karma

Kontakt

Lars Benjaminsen Seniorforsker M: 33 48 09 10 lab@vive.dk

Kaffe Karma er en socialøkonomisk virksomhed, som giver udsatte borgere mulighed for at deltage i et arbejdsfællesskab, der kan hjælpe dem på vej til beskæftigelse. I Kaffe Karma ansættes borgere på det sociale frikort, som giver dem mulighed for at tjene op til 20.000 kr. om året uden at blive trukket i kontanthjælp eller anden offentlig ydelse.

Arbejdet i Kaffe Karma består i, at de udsatte borgere sammen med frivillige sælger kaffe fra kaffecykler i bybilledet, ved events for virksomheder og organisationer samt ved cafévirksomhed etableret i regi af projektet. Gennem Kaffe Karma får borgerne således erfaringer og færdigheder, der kan bane vejen for, at de efterfølgende kan indgå i andre arbejdsmæssige sammenhænge som for eksempel øvrige ”småjobs” eller generel beskæftigelse. Ud over beskæftigelsesindsatsen for de udsatte borgere rummer projektet også udvikling af en socialøkonomisk virksomhedsmodel, der skal understøtte en bæredygtig forankring af Kaffe Karma som organisation og indsats.

I dette midtvejsnotat afdækkes de borgerrettede resultater og erfaringer med indsatsen halvvejs inde i projektperioden. I notatet betegner vi generelt borgerne, der er ansat på det sociale frikort i Kaffe Karma, som ’ansatte’. Herved understreges det, at de modtager løn for de timer, de arbejder i Kaffe Karma.

Evalueringen er bestilt og finansieret af Kaffe Karma. Kaffe Karma har opnået støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond til blandt andet at gennemføre evalueringen.

Resultater

70 personer har været ansat på det sociale frikort

Fra juli 2020 og frem til starten af november 2021 har 70 personer været ansat i Kaffe Karma og været aflønnet på det sociale frikort. Cirka halvdelen af de ansatte har haft mindst fem vagter i Kaffe Karma, og nogle har væsentligt flere vagter. Der er dog også nogle af de ansatte, der har haft få vagter, og der er således forskel på, om ansættelsen hos Kaffe Karma resulterer i en kontinuerlig eller mere sporadisk deltagelse i aktiviteter.

Bred gruppe af ansatte

Opgørelserne viser, at Kaffe Karma favner en forholdsvis bred gruppe af ansatte. Der er både yngre og ældre ansatte, ligesom der også er forskel i graden af udsathed og i de ansattes tidligere erfaringer med arbejdsmarkedet. Nogle af de ansatte har haft en relativ god tilknytning til arbejdsmarkedet tidligere, mens andre har været ledige i lang tid og har en meget langvarig udsathed bag sig.

De ansatte oplever stor betydning af Kaffe Karma

Der er 21 af de 70 ansatte, der har opnået haft andre former for lønnet beskæftigelse i den periode, hvor de har arbejdet hos Kaffe Karma. Heraf er der i 14 tilfælde tale om ansættelser, der også er omfattet af det sociale frikort, mens der for 7 af de ansatte er tale om ansættelser, der ikke er omfattet heraf. Det er ikke muligt ud fra selve opgørelserne at afgøre, om det specifikt er deltagelsen i Kaffe Karma, der er årsagen til, at de ansatte også er kommet videre til andre ansættelser. Men mange af borgerne har selv oplevelsen af, at deltagelsen i Kaffe Karma har haft stor betydning for deres aktuelle situation og deres muligheder for at komme videre til anden beskæftigelse.

Psykosocialt, fagligt og materielt udbytte

Det kan både være et psykosocialt, fagligt eller materielt udbytte og en kombination af de tre elementer. Det psykosociale udbytte knytter sig til oplevelser af at have fået mere struktur og indhold i sit hverdagsliv samt selvtillid, sociale færdigheder og tro på egne evner. De ansatte opdager også nye ressourcer eller genvinder troen på deres egne færdigheder, for eksempel i forhold til at være social, mødestabil og udvise kundeservice samt evnen til at lære nye kompetencer og danne kollegiale relationer. Det faglige udbytte kommer, i takt med at de udvikler faglige færdigheder inden for barista, salg og service, som på sigt kan give muligheder for at få job i servicebranchen. Det materielle udbytte kommer til udtryk ved, at Kaffe Karma betaler de ansatte løn for arbejdet, hvilket giver adgang til nye materielle og sociale ressourcer i form af bedre levevilkår og anerkendelse.

Metode

Notatet er baseret på både kvantitative og kvalitative data. De kvantitative data er baseret på registreringer fra Kaffe Karma om de enkelte ansættelsesforløb, for eksempel antal vagter og løntimer, samt på spørgeskemaer til de ansatte om deres livssituation, generelle trivsel med videre. De kvalitative data består af interviews med ansatte og frivillige samt feltnoter indsamlet i forbindelse med to feltstudier, hvor medarbejdere fra VIVE har deltaget på vagter i Kaffe Karma sammen med ansatte og frivillige.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Den A.P. Møllerske Støttefond

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  4. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  5. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  6. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

  7. Kronik

    Eksperter: En gruppe danskere har været ekstremt svær at hjælpe i arbejde

  8. Notat

    Pårørende og netværk rummer stort potentiale for fremtidens ældrepleje

  9. Rapport

    25 kommuner – 25 tilgange til faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  10. Kronik

    Manglende nuancer og perspektiver skaber uklar viden om adoption uden samtykke

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os