Notat 14. SEP 2015
Kommunale indsatser rettet mod uddannelse, beskæftigelse og det sociale område
Udgivelsens forfattere:
- Gunvor Christensen
- Rune Christian Holger Jørgensen
Arbejdsmarked
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Formålet med dette litteraturstudie er at opnå viden om effekter af indsatser rettet mod uddannelse, beskæftigelse og det sociale område, som kan igangsættes kommunalt og foregå i et udsat boligområde. Der har i søgningen af indsatser været et klart fokus på, at indsatserne har eller kan tænkes at have en kommunal implementering.
Kriteriet for, at indsatser er medtaget i litteraturstudiet, er således, at de kan iværksættes kommunalt, kan målrettes beboere i udsatte bolig-områder, og at indsatserne har en virkning. Denne rapport beskriver 19 indsatser, der er effektmålt. Litteraturstudiet afdækker centrale kendetræk ved indsatserne, og indsatserne er udførligt beskrevet i rapporten med henblik på, at fagfolk og praktikere kan drøfte, hvordan indsatserne kan realiseres i en lokal kontekst.
Der findes ikke en bestemt etableret definition af indsatser, der kan foregå i et boligområde og iværksættes kommunalt. Vi definerer der-for denne type af indsatser som sociale interventioner, der er sat i værk i et geografisk afgrænset boligområde. Det betyder, at borgere kan deltage i en intervention, på baggrund af at de bor i et bestemt boligområde. Vi har søgt indsatser inden for 1) uddannelse, hvor fokus er på at motivere og fastholde børn og/eller unge i et skole- og uddannelsesforløb, 2) be-skæftigelse, hvor fokus er på at få ledige ind på arbejdsmarkedet, få dem tættere på arbejdsmarkedet eller få dem fastholdt i arbejde, og 3) det so-ciale område, der har fokus på at øge trivsel og tryghed. Vi har endvidere haft fokus på indsatser rettet mod samskabelse. Imidlertid har vi ikke fundet effektstudier af samskabelse.
I dette studie har vi endvidere haft fokus på indsatser, der retter sig mod socialt svage beboergrupper i udsatte boligområder. Vi har ikke
på forhånd lagt kriterier for målgruppen, ud over at målgruppen er givet med udsatte børn, voksne og familier.
Kriteriet for, at indsatser er medtaget i litteraturstudiet, er således, at de kan iværksættes kommunalt, kan målrettes beboere i udsatte bolig-områder, og at indsatserne har en virkning. Denne rapport beskriver 19 indsatser, der er effektmålt. Litteraturstudiet afdækker centrale kendetræk ved indsatserne, og indsatserne er udførligt beskrevet i rapporten med henblik på, at fagfolk og praktikere kan drøfte, hvordan indsatserne kan realiseres i en lokal kontekst.
Der findes ikke en bestemt etableret definition af indsatser, der kan foregå i et boligområde og iværksættes kommunalt. Vi definerer der-for denne type af indsatser som sociale interventioner, der er sat i værk i et geografisk afgrænset boligområde. Det betyder, at borgere kan deltage i en intervention, på baggrund af at de bor i et bestemt boligområde. Vi har søgt indsatser inden for 1) uddannelse, hvor fokus er på at motivere og fastholde børn og/eller unge i et skole- og uddannelsesforløb, 2) be-skæftigelse, hvor fokus er på at få ledige ind på arbejdsmarkedet, få dem tættere på arbejdsmarkedet eller få dem fastholdt i arbejde, og 3) det so-ciale område, der har fokus på at øge trivsel og tryghed. Vi har endvidere haft fokus på indsatser rettet mod samskabelse. Imidlertid har vi ikke fundet effektstudier af samskabelse.
I dette studie har vi endvidere haft fokus på indsatser, der retter sig mod socialt svage beboergrupper i udsatte boligområder. Vi har ikke
på forhånd lagt kriterier for målgruppen, ud over at målgruppen er givet med udsatte børn, voksne og familier.
Udgivelsens forfattere
- Gunvor ChristensenRune Christian Holger Jørgensen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd