Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 22. MAR 2024
  • Ældre
  • Økonomi og styring
  • Ældre, Økonomi og styring

Kommunernes tilvejebringelse af det frie valg af hjemmepleje og brug af udbud

Udgivelsens forfattere:

  • Søren Kjær Foged
  • Kurt Houlberg
  • Ældre
  • Økonomi og styring
  • Ældre, Økonomi og styring
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
VIVE har samlet viden om, hvordan kommunerne giver borgerne mulighed for at kunne vælge mellem leverandører.
  • Søren Kjær Foged

    Chefanalytiker, Ph.d.

    33 48 09 03
    snkf@vive.dk

Der eksisterer et marked for frit valg af hjemmehjælpsleverandør – både til praktisk hjælp og pleje. Markedet er dog forskelligt fra kommune til kommune.

Udgifterne til ældreplejen stiger, og øget konkurrence har været nævnt som et muligt middel til at skabe en mere effektiv ældrepleje.

VIVE har samlet viden om, hvordan kommunerne giver borgerne mulighed for at kunne vælge mellem leverandører.

Kommunerne er forpligtet til at give borgere, der er visiteret til kommunal hjemmehjælp, mulighed for at vælge mellem minimum to forskellige leverandører, hvoraf mindst den ene skal være ikke-kommunal.

Der eksisterer et marked for frit valg af hjemmehjælpsleverandør, men det varierer fra kommune til kommune

Omkring en tredjedel af kommunerne anvender en form for udbudsordning, hvor leverandørerne af ældreplejen bliver valgt ved et udbud. Det kan bidrage til at skabe et mere konkurrencepræget marked med konkurrence på både pris og kvalitet, men betyder typisk relativt færre private leverandører.

Lidt over halvdelen af kommunerne anvender en godkendelsesordning, hvor private leverandører godkendes på baggrund af kommunens egne pris- og kvalitetsvilkår. Det kan bidrage til at skabe et marked med mindre konkurrence på prisen. Til gengæld konkurrerer flere private leverandører ofte om borgernes gunst, og den enkelte borger kan dermed få flere leverandører at vælge imellem.

De resterende kommuner tilvejebringer det frie valg via såkaldte fritvalgsbeviser, som giver borgeren mulighed for at indgå aftale med en cvr-registreret virksomhed om at yde hjælpen. Det sker enten alene eller i kombination med andre ordninger.

Der eksisterer altså et privat marked for både personlig pleje og praktisk hjælp. Der er dog flere forskellige markedsdynamikker i spil, og der er væsentlige variationer i markedssituationen på tværs af kommuner.

Om undersøgelsen

Analysen er baseret på spørgeskemadata fra 2019 og 2023 om kommunernes tilvejebringelse af det frie valg af hjemmepleje samt en kortlægning af kommunernes udbud af personlig pleje og praktisk hjælp fra 2012 til 2020.

Udgivelsens forfattere

  • Søren Kjær FogedKurt Houlberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Rockwool Fonden
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev