Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Notat, ­27. januar 2017

Kort og klart: Brug af data i skolen

Dette hæfte er henvendt til skolens pædagogiske personale, men der er også inspiration at hente for skoleledelse og forvaltning. Målet er at skabe en fælles forståelse af, hvad data i skolen egentlig er, og at inspirere til nye måder at arbejde med data på. Hæftet bygger på viden fra to rapporter fra projektet "Data om elevernes læring og progression", der har til formål at give videns- og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan.

Mette Friis-Hansen , Mette Deding & Mads Andersen Høg
Uddannelse, Folkeskole, Indsatser, Digitalisering
Download udgivelsen

Der har været meget fokus på skolebørns læring, trivsel og progression i de seneste år, og med folkeskolereformen er det fokus blevet styrket.

Samtidig implementeres læringsplatforme i alle landets folkeskoler, hvilket giver en ny digital infrastruktur. Læremidler i digital form vinder indpas i stigende omfang, hvilket skaber helt nye typer af digitale spor, der fx kan dokumentere elevernes faglige niveau og deres arbejdsprocesser, herunder samarbejdsrelationer og aktivitetsniveau. Der er flere data end nogensinde før, som det pædagogiske personale skal forholde sig til, og som samlet bidrager til billedet af elevens faglige progression og sociale trivsel.

Hvis man som lærer eller pædagog vil følge elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling tæt, kræver det, at man har konkret og nuanceret dokumentation for, hvad eleverne laver, og hvordan de klarer sig. Der er kort sagt brug for klare data og redskaber til at give overblik.

Dette hæfte er henvendt til skolens pædagogiske personale, men der er også inspiration at hente for skoleledelse og forvaltning. Målet er at skabe en fælles forståelse af, hvad data i skolen egentlig er, og at inspirere til nye måder at arbejde med data på.

Hæftet bygger på viden fra to rapporter fra projektet "Data om elevernes læring og progression", der har til formål at give videns- og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan indsamles, sammenstilles, vises og understøtte, at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan.

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, KL og Digitaliseringsstyrelsen og løber frem til udgangen af 2017.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  4. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  5. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  6. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  7. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  8. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  9. Rapport

    Nyt læringsforløb støtter unge med autisme

  10. Rapport

    Støtte fra frivillige gavner sårbare forældres trivsel, job- og uddannelsesmuligheder

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os