Skip til indhold
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Videnshæfte, ­2015

Kort og klart: Kærlighed i kaos

Et forældretræningsprogram til familier med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder

Christoffer Scavenius Sonne-Schmidt
Familie, Inklusion, Handicap, Børn og unge, Uddannelse
Download udgivelsen
Kærlighed i Kaos er et forældretræningsprogram for familier med ADHD og ADHDlignende vanskeligheder. Programmet er udviklet af ADHD-foreningen og forankret i civilsamfundet, da underviserne er frivillige.
I dette hæfte kan du læse om kursets indhold og baggrund og om, hvilken effekt det har for de familier, der deltager i det.

Om Kærlighed i Kaos
Kærlighed i Kaos er det første, danske forældretræningsprogram for ADHD, der
bygger på frivillige kræfter. Det betyder, at forældre ikke skal igennem en lang udredning i sundhedssystemet for at få adgang til programmet, men selv kan melde sig til det, hvis de har brug for værktøjer til at håndtere hverdagen i familien.
Kærlighed i Kaos består af 12 mødegange over 12 uger, typisk på en fast hverdagsaften. Der deltager mellem 5 og 7 par på hvert kursus. Hver familie skal stille med to deltagere – oftest forældrene, men bedsteforældre, venner, onkler, tanter mv. er også velkomne i stedet for en forælder, blot de spiller en aktiv rolle i barnets opvækst.
Du kan læse mere om baggrunden for kurset, dets indhold og de frivillige trænere på side 4-13.

Dokumenteret effekt
Fra 2013 til 2015 gennemførte SFI og ADHD-foreningen et såkaldt felteksperiment for at undersøge, hvilken effekt Kærlighed i Kaos har for de forældre, der deltog. Opfylder kurset formålet om at hjælpe forældre og børn til en bedre hverdag?
Ja, er det klare svar. Undersøgelsen dokumenterer, at forældrene oplever en markant forbedring, når det gælder deres kompetencer, tilfredshed med forældrerollen og tro på deres egne evner som forældre.
Kurset ændrer også forældrenes opdragelse af barnet til at blive mindre overreagerende og mindre urimelig.
Kurset hjælper altså forældrene, men det hjælper dermed også deres børn. Det
kan måles på et markant fald i antallet af konflikter, når forældrene stiller krav til
børnene.
Og forbedringerne holder ved, viser undersøgelsen – også målt et år efter første
kursusdag.
Du kan læse mere om resultaterne af undersøgelsen på side 14-19.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Rapport

    Betydningen af kompetencedækning og læreruddannelsesbaggrund

  2. Nyhed

    Tryghed og trivsel i udsatte boligområder

  3. Nyhed

    Tryghed og trivsel i de udsatte boligområder

  4. Nyhed

    Risikoadfærd i teenageårene har markant betydning for job og uddannelse senere i livet

  5. Nyhed

    Gåhjemmøde: Udsatte unge – barrierer og muligheder for uddannelse og job

  6. Rapport

    PISA 2018

  7. Nyhed

    Informed Consent as a Situated Research Process in an Ethnography of Incarcerated Youth in Denmark

  8. Rapport

    Der mangler enighed om standarden for cost-benefit-analyser af tidlige indsatser for børn

  9. Rapport

    SSP-samarbejdet i det kriminalitetsforebyggende arbejde

  10. Rapport

    Anbringelsessteder godt på vej med mentaliseringsprogrammer

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os