Rapport 10. SEP 1997
Kvalitet i det frivillige sociale arbejde
Udgivelsens forfattere:
- Thomas Gruber
- Kasper Villadsen
Ledelse og implementering
Ledelse og implementering
I den offentlige sektor har man længe talt om kvalitetsmål og om, hvordan man skal vurdere, om de bliver opfyldt. Nu er turen kommet til de frivillige sociale organisationer. Men hvilke kvalitetsmål arbejder de frivillige sociale organisationer med? Hvem skal foretage evalueringerne? Og hvilke muligheder og problemer kan der ligge i evalueringer af kvaliteten i frivilligt socialt arbejde.
Denne rapport undersøger kvalitetsopfattelser og holdninger til evaluering i 4 af de store danske frivillige sociale organisationer. Gennem kvalitative interview med en lang række lokale ledere og med frivillige medarbejdere i de 4 organisationer belyses, hvorledes de mennesker, som til dagligt arbejder i det frivillige, forstår kvalitet i relation til konkrete frivillige aktiviteter og projekter.
Organisationerne som indgår i undersøgelsen er: De Samvirkende Menighedsplejer, Dansk Røde Kors, KFUM's sociale arbejde og Kirkens Korshær. Inden for disse organisationer fokuseres på to typer frivillige sociale aktiviteter: Besøgstjenester og sociale caféer/varmestuer.
Denne rapport undersøger kvalitetsopfattelser og holdninger til evaluering i 4 af de store danske frivillige sociale organisationer. Gennem kvalitative interview med en lang række lokale ledere og med frivillige medarbejdere i de 4 organisationer belyses, hvorledes de mennesker, som til dagligt arbejder i det frivillige, forstår kvalitet i relation til konkrete frivillige aktiviteter og projekter.
Organisationerne som indgår i undersøgelsen er: De Samvirkende Menighedsplejer, Dansk Røde Kors, KFUM's sociale arbejde og Kirkens Korshær. Inden for disse organisationer fokuseres på to typer frivillige sociale aktiviteter: Besøgstjenester og sociale caféer/varmestuer.
Udgivelsens forfattere
- Thomas GruberKasper Villadsen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd