Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­13. november 2017

Lærere og pædagogers oplevelse af den længere og mere varierede skoledag i folkeskolereformens tredje år

Kortlægning, 2017

Denne rapport belyser lærere og pædagogers oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt lærere og øvrigt pædagogisk personale foretaget i 2014 til 2017. Denne rapport belyser lærere og pædagogers oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt lærere og øvrigt pædagogisk personale foretaget i 2014 til 2017.

Rasmus Højbjerg Jacobsen , Bente Bjørnholt , Mikkel Munk Quist Andersen & Anne Line Tenney Jordan
Reform, Børn og unge, Folkeskole
Download udgivelsen

Kontakt

Bente Bjørnholt Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d. M: 20 76 16 40 bebj@vive.dk

De overordnede resultater af undersøgelsen er:

  • Lærerne oplever i 2017 ikke stor udvikling i forhold til den centrale del af reformen sammenlignet med de øvrige år. Dvs. at de ikke oplever nævneværdig udvikling i forhold til fx brug af Fælles Mål, variation i undervisningsformer, faglighed og trivsel i undervisningen eller samarbejde med kolleger.
  • Pædagogerne synes at have flere undervisningsrelaterede opgaver i 2017 end i 2015. Dvs. de i højere grad bl.a. deltager i selve undervisningens planlægning og gennemførelse. 27 procent af pædagogerne føler sig i høj eller meget høj grad rustede til arbejdet med folkeskolereformen, mens 25 procent føler, at de kun i lav eller meget lav grad er rustede til arbejdet.
  • Lærernes besvarelser viser, at der er lidt højere grad af ro og orden i 2017 sammenlignet med 2015. Analyserne indikerer samtidig, at der er mere ro og orden i klasserne, når lærerne i høj grad anvender motion og bevægelse.
  • Der er en lille tendens til, at lærerne inddrager motion og bevægelse i mindre grad i 2017 end i 2015.
  • Elevplanen skal være en central del i at sikre sammenhæng og løbende opfølgning på elevernes udbytte af undervisningen. Undersøgelsen viser, at der har været et fald i brugen af elevplaner og nationale test fra 2015 til 2017.

Rapporten er en del af det omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der er igangsat af Undervisningsministeriet i forbindelse med reformen. Følgeforskningen bygger primært på systematisk dataindsamling fra elever, lærere, pædagoger, skoleledere, forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner.

Om denne udgivelse

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Gå hjem-møde i Kbh: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  3. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  4. Nyhed

    Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet

  5. Rapport

    Udfordringer med inkluderende læringsmiljøer opfattes forskelligt i kommunerne

  6. Kronik

    Kan vi overlade anbragte unge til sig selv, når de fylder 18 år?

  7. Videnskabelig artikel

    Psykiske problemer spænder ben for tidligere anbragte unges uddannelse

  8. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  9. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  10. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os