Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 13. NOV 2017
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Lærere og pædagogers oplevelse af den længere og mere varierede skoledag i folkeskolereformens tredje år

Kortlægning, 2017

Udgivelsens forfattere:

  • Rasmus Højbjerg Jacobsen
  • Bente Bjørnholt
  • Mikkel Munk Quist Andersen
  • Anne Line Tenney Jordan
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Bente Bjørnholt

    Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d.

    20 76 16 40
    bebj@vive.dk

Denne rapport belyser lærere og pædagogers oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt lærere og øvrigt pædagogisk personale foretaget i 2014 til 2017. Denne rapport belyser lærere og pædagogers oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt lærere og øvrigt pædagogisk personale foretaget i 2014 til 2017.

De overordnede resultater af undersøgelsen er:

  • Lærerne oplever i 2017 ikke stor udvikling i forhold til den centrale del af reformen sammenlignet med de øvrige år. Dvs. at de ikke oplever nævneværdig udvikling i forhold til fx brug af Fælles Mål, variation i undervisningsformer, faglighed og trivsel i undervisningen eller samarbejde med kolleger.
  • Pædagogerne synes at have flere undervisningsrelaterede opgaver i 2017 end i 2015. Dvs. de i højere grad bl.a. deltager i selve undervisningens planlægning og gennemførelse. 27 procent af pædagogerne føler sig i høj eller meget høj grad rustede til arbejdet med folkeskolereformen, mens 25 procent føler, at de kun i lav eller meget lav grad er rustede til arbejdet.
  • Lærernes besvarelser viser, at der er lidt højere grad af ro og orden i 2017 sammenlignet med 2015. Analyserne indikerer samtidig, at der er mere ro og orden i klasserne, når lærerne i høj grad anvender motion og bevægelse.
  • Der er en lille tendens til, at lærerne inddrager motion og bevægelse i mindre grad i 2017 end i 2015.
  • Elevplanen skal være en central del i at sikre sammenhæng og løbende opfølgning på elevernes udbytte af undervisningen. Undersøgelsen viser, at der har været et fald i brugen af elevplaner og nationale test fra 2015 til 2017.

Rapporten er en del af det omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der er igangsat af Undervisningsministeriet i forbindelse med reformen. Følgeforskningen bygger primært på systematisk dataindsamling fra elever, lærere, pædagoger, skoleledere, forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner.

Udgivelsens forfattere

  • Rasmus Højbjerg JacobsenBente BjørnholtMikkel Munk Quist AndersenAnne Line Tenney Jordan

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev