Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
working paper 5. MAR 2007
  • Arbejdsmarked
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Læsefærdigheder, arbejdsmarked og indkomst

Udgivelsens forfattere:

  • Mette Gørtz
  • Torben Pilegaard Jensen
  • Arbejdsmarked
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Formålet med dette arbejdspapir er at undersøge sammenhængen mellem læsefærdigheder, arbejdsmarked og indkomst.

Undersøgelsen viser, at mere end to tredjedele af de kortuddannede personer med utilstrækkelige læsefærdigheder havde en bruttoindkomst på under 200.000 kr. i 2003. Det er langt under, hvad man ser blandt personer med gode læsefærdigheder.

Gode læsefærdigheder forbedrer generelt chancerne for at fastholde arbejdet - og det gavner både personer med kortere og længere uddannelser. For ledige har gode læsefærdigheder tilsyneladende ikke nogen betydning for at få et job. Ledige, der har en uddannelse, har imidlertid markant bedre chancer for at få et arbejde.

Analyserne er baseret på en undersøgelse af over 3.000 danskeres læsefærdigheder.

Udgivelsens forfattere

  • Mette GørtzTorben Pilegaard Jensen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    AKF Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev