Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 18. OKT 2013

Ledelse af brugerinddragelse

Tre casebaserede eksempler

Udgivelsens forfattere:

  • Christina Holm-Petersen
  • Laura Emdal Navne
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Ledelsen er helt central, hvis det skal lykkes at skabe mere brugerinddragelse i sundhedsvæsenet. En ny rapport fra KORA viser, hvordan ledelsen kan gå foran i inddragelse af patienter og pårørende.

Der er mange barrierer for at gøre de store ambitioner om brugerinddragelse i sundhedsvæsenet til virkelighed i hverdagens møde med patienter og pårørende. Og det er en ledelsesopgave at sikre, at man får ambitionerne indfriet. Det viser en ny undersøgelse, som KORA har udarbejdet. 

Ønske om bedre kvalitet for patienterne

Undersøgelsen har fokus på tre hospitalsafdelinger, der arbejder med brugerinddragelse:

Glostrup Apopleksienhed har indført en ny form for stuegang, hvor patienterne involveres mere end før. Aarhus Epilepsiambulatorium har indført Ambuflex, hvor patienterne selv er med til at vurdere deres behov for kontrolbesøg. Og på Frederiksberg Ortopædkirurgiske Afdeling har man styrket patienternes tilfredshed blandt andet ved at holde kvalitetsmøder, indføre patientdagbøger og journaler på USB-nøgle.

– Alle de tre ledelser har valgt brugerinddragelse som et værktøj til at løse nogle organisatoriske udfordringer, som fx ineffektive møder, lange ventetider eller unødvendige kontroller. Men alle steder er der også et stærkt ønske om at skabe en bedre kvalitet for patienterne, siger senior projektleder Christina Holm-Petersen, som står bag undersøgelsen.

Forskellige mål – forskellige strategier

Ledelserne på de tre afdelinger, der indgår i undersøgelsen, har haft forskellige ledelsesstrategier for at komme i mål med deres ambitioner om mere brugerinddragelse. Der er dog også nogle fællestræk for de tre afdelinger:

  • Et tværfagligt ledelsesteam har stået bag implementeringen
  • En overlæge med ledelsesansvar er gået foran med et godt eksempel i hverdagen på afdelingen
  • Alle tre afdelingsledelser har stillet krav og haft klare forventninger til deres medarbejdere
  • Tiltagene er blevet sat i værk med det samme og er ikke blevet organiseret som projekter.

Succesen kan mærkes

De tre afdelinger, som er med i rapporten, har alle haft succes med at inddrage patienter og pårørende mere. Tiltagene har ført nogle mærkbare resultater med sig:

  • Mere tilfredse patienter og pårørende på alle tre afdelinger
  • En mere hensigtsmæssig organisering af arbejdet på to ud af tre afdelinger

Et nyt udgangspunkt for mødet og relationen mellem patient, pårørende og behandlere, hvor patienternes stemme har fået mere plads.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på observationer og interview på tre hospitalsafdelinger, som på hver deres måde har arbejdet med brugerinddragelse i klinisk praksis:

  • Glostrup Apopleksienhed, som har indført Den Involverende Stuegang
  • Aarhus Epilepsiambulatorium, som har indført Ambuflex
  • Frederiksberg Ortopædkirurgiske Afdeling, som har indført kvalitetsmøder, patientdagbøger og journal på USB-nøgle.

Undersøgelsen er udarbejdet af senior projektleder Christina Holm-Petersen og projektleder Laura Emdal Navne fra KORA. Den er delvist finansieret af Danske Regioner.

Udgivelsens forfattere

  • Christina Holm-PetersenLaura Emdal Navne

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev