Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
working paper 2. JUN 2009
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Ledelse og implementering, Socialområdet

Med borgeren i centrum

Politisk forankring, forvaltningsmæssige hensyn og fordelings-mæssige konsekvenser af borgerservicecentrene i Danmark

Udgivelsens forfattere:

  • Lene Holm Pedersen
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Ledelse og implementering, Socialområdet
Download udgivelsen
Download udgivelsen

I dag har næsten alle kommuner etableret borgerservicecentre, og borgerservice er på mange måder velforankret i kommunerne.

Sagsbehandlingen afsluttes oftest i centrene, og der er i den forstand tale om "one-stop-shops", hvor de funktioner, den konkrete borger har brug for er samlet på et sted. De sager, der er samlet i centrene, er i høj grad de sager, borgeren i almindelighed har brug for.

Det betyder også, at centrene har fokus på en bestemt type borgere; i det fysiske fremmøde på centrene er det overvejende de ældre borgere med forholdsvis god tid, der møder op. Derudover sker en stor del af centrenes sagsbehandling over nettet eller telefonen.

For så vidt er der tegn på, at den almindelige borger med etableringen af borgerservicecentre, hvor der netop er fokus på borgerservice, har oplevet et serviceløft.

Det er imidlertid interessant, at etableringen af kommunale ombudsmænd, som et andet borgerrettet organisatorisk tiltag, spredes langsommere i kommunerne. Her er der tale om et tiltag, som retter sig mod borgere med komplicerede sager, som er i konflikt med systemet.

Man kan på den baggrund spørge, hvilken borger, det er, der i højere grad er kommet i centrum i forbindelse med etableringen af borgerservicecentre i kommunerne?

Udgivelsens forfattere

  • Lene Holm Pedersen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    AKF Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev