Med borgeren i centrum
Udgivelsens forfattere:
Ledelse og implementering
Socialområdet
Ledelse og implementering, Socialområdet
Sagsbehandlingen afsluttes oftest i centrene, og der er i den forstand tale om "one-stop-shops", hvor de funktioner, den konkrete borger har brug for er samlet på et sted. De sager, der er samlet i centrene, er i høj grad de sager, borgeren i almindelighed har brug for.
Det betyder også, at centrene har fokus på en bestemt type borgere; i det fysiske fremmøde på centrene er det overvejende de ældre borgere med forholdsvis god tid, der møder op. Derudover sker en stor del af centrenes sagsbehandling over nettet eller telefonen.
For så vidt er der tegn på, at den almindelige borger med etableringen af borgerservicecentre, hvor der netop er fokus på borgerservice, har oplevet et serviceløft.
Det er imidlertid interessant, at etableringen af kommunale ombudsmænd, som et andet borgerrettet organisatorisk tiltag, spredes langsommere i kommunerne. Her er der tale om et tiltag, som retter sig mod borgere med komplicerede sager, som er i konflikt med systemet.
Man kan på den baggrund spørge, hvilken borger, det er, der i højere grad er kommet i centrum i forbindelse med etableringen af borgerservicecentre i kommunerne?
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag