Medical Treatment of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Children’s Academic Performance
Udgivelsens forfattere:
- Maria Keilow
- Anders Holm
- Peter Fallesen
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Sundhed
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed

Elever med ADHD klarer sig i gennemsnit dårligere rent fagligt i folkeskolen end deres jævnaldrende kammerater. Medicin kan være en af de behandlingsformer, der kan bidrage til at forbedre deres faglige udbytte af undervisningen. Der er imidlertid kun meget få undersøgelser, der har undersøgt langtidseffekten af medicinsk behandling i løbet af skoletiden på faglige præstationer, som fx folkeskolekarakterer, blandt elever med ADHD. Den problemstilling er blevet undersøgt i dette studie.
Stabil medicinsk behandling for ADHD giver højere karakterer
Vi finder, at elever med ADHD, der har et stabilt medicinsk behandlingsforløb i løbet af deres skoletid, opnår et højere karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve end elever, der enten har flere afbrudte behandlingsforløb eller helt stopper i medicinsk behandling. Effekten svarer til ca. 0,5 karakterpoint, når man sammenligner et konsistent forløb med at stoppe helt i behandling.
Udgivelsens forfattere
- Maria KeilowAnders HolmPeter Fallesen
Om denne udgivelse
Publiceret i
PLOS ONE