Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Notat 1. FEB 2017
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Mellemtid for folkeskolen: Hvad gør en forskel i praksis?

Resultater fra følgeforskningsprogrammet for folkeskolereformen

Udgivelsens forfattere:

  • Mette Deding
  • Vibeke Normann Andersen
  • Trine Jørgensen
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Hæftets fokus er på, hvilken undervisning og ledelse på skolen, der gør en forskel for elevernes læring og trivsel. Modelfoto: Ricky John Molloy/KORA
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Hvilke elementer i undervisning og ledelse gør en forskel for elevernes læring og trivsel? Det er det centrale spørgsmål i et nyt hæfte, der samler en række resultater fra følgeforskningsprogrammet for folkeskolereformen. Hæftet er udgivet i fællesskab af SFI og KORA.

Da folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, igangsatte Undervisningsministeriet et stort følgeforsknings- og evalueringsprogram. Formålet er bl.a., at skoler og kommuner
løbende kan lære af de erfaringer, der gøres med at implementere reformen. KORA og SFI gennemfører evalueringen i samarbejde og har nu samlet de væsentligste resultater fra nogle af de første undersøgelser.

Fælles for undersøgelserne er et fokus på, hvilken undervisning og ledelse på skolen, der gør en forskel for elevernes læring og trivsel.

Du kan læse om disse temaer:

  • Læring og trivsel
  • Faglig interesse og deltagelse
  • Lærerens rolle
  • Bevægelse i undervisningen
  • Lektiehjælp og faglig fordybelse
  • Pædagogisk ledelse
  • Forandringsledelse

Hæftet bygger på tre rapporter

Bente Bjørnholt, Rasmus Højbjerg Jacobsen m.fl.: En længere og mere varieret skoledag.
Implementerings- og effektundersøgelse. KORA 2017

Søren C. Winter (red): Gør skoleledelse en forskel? Ledelse af implementeringen af folkeskolereformen. SFI-rapport 17:06, 2017

Anne Toft Hansen, Vibeke Myrup Jensen, Chantal Pohl Nielsen: Folkeskolereformen: Elevernes faglige deltagelse og interesse. En kvantitativ analyse af elevernes faglige deltagelse og interesse før og efter reformen. SFI-rapport 17:07, 2017

Udgivelsens forfattere

  • Mette DedingVibeke Normann AndersenTrine Jørgensen

Om denne udgivelse

  • Samarbejdspartnere

    SFI
  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev