Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 24. SEP 2021
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Moving to opportunity: Student trajectories in the post-Bologna university system in Denmark

Udgivelsens forfattere:

  • Jens-Peter Thomsen
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Bologna-deklarationen har gjort det nemmere at skifte uddannelse på kandidatniveau, og det benytter mange studerende sig af.
Download udgivelsen Læs videnskabelig artikel her
Download udgivelsen Læs videnskabelig artikel her
  • Jens-Peter Thomsen

    Professor MSO, cand.scient.soc., ph.d.

    33 48 08 35
    jpt@vive.dk

Danske bachelorstuderende har i høj grad benyttet lejligheden til at tage deres kandidat på en anden uddannelse, efter at Bologna-processen medførte en formel opdeling mellem bachelor- og kandidatuddannelse. Det viser denne videnskabelige artikel, som beskriver de uddannelsesmønstre på universiteterne, som fulgte med Bologna-deklarationen.

Den såkaldte Bologna-deklaration blev vedtaget i 1999. Formålet var at skabe et fælles område for videregående uddannelser i Europa. Det skulle gøre det nemmere for studerende og forskere at bevæge sig over sig frit over grænserne. En lang række europæiske lande begyndte derfor at samarbejde om at sikre kvalitet i uddannelserne, skabe et fælles system til at vurdere de studerendes præstationer og lave en ensartet opbygning af universitetsuddannelser med de tre niveauer: bachelor, kandidat og ph.d.

Fokus for denne undersøgelse er, om der er sket ændringer i de studerendes overgang fra bachelor til kandidatuddannelse i takt med, at den tidligere femårige kandidatuddannelse er blevet erstattet af tre års bachelor og to års kandidatuddannelse. Undersøgelsen fokuserer også på, om omstruktureringen af danske universitetsuddannelser er blevet fulgt af en øget repræsentation af studerende fra kortuddannede hjem. Undersøgelsen bygger på data fra alle danske studerende, der begyndte på deres universitetsbachelor fra 1993 til 2011.

Fortsat social ulighed i optaget på universiteterne

Undersøgelsen viser, at der ikke er sket ændringer i repræsentationen af studerende med kortuddannede forældre, efter at uddannelsesstrukturen med tre års bachelor og to års kandidat er blevet indført på de danske universiteter. Den sociale forskel i, hvilke studerende der fortsætter fra en bachelor til en kandidatuddannelse, har således været konstant over perioden.

Derimod har den nye overgang fra bachelor til kandidat givet bachelorer en øget mulighed for at søge væk fra mindre lukrative områder (for eksempel humaniora) og mindre søgte institutioner (fx Roskilde Universitetscenter) og i stedet læse deres kandidatuddannelse på mere attraktive uddannelser. Det er en mulighed, som især er blevet benyttet af studerende med relativt lave karaktergennemsnit fra gymnasiet og af studerende med højtuddannede forældre.

Udgivelsens forfattere

  • Jens-Peter Thomsen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Danmarks Frie Forskningsråd
  • Publiceret i

    European Educational Research Journal
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev