Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 2. AUG 2013
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Sundhed

Nedbringelse af udeblivelser i sundhedsvæsnet – internationalt litteraturstudie

Udgivelsens forfattere:

  • Morten Eriksen
  • Jakob Kjellberg
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Sundhed
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Påmindelser får flere patienter til at møde op til deres aftaler i sundhedsvæsnet. Til gengæld er det usikkert, om gebyrer har den samme effekt.

Det er usikkert, hvorvidt det kan betale sig for sygehuse at opkræve gebyrer fra udeblevne patienter. Der er begrænset dokumentation for, at gebyrer nedbringer udeblivelser, og der er kun få systematiske økonomiske evalueringer af, om resultaterne af gebyrer står mål med de ressourcer, som sygehusvæsnet bruger på at indkræve dem. Det viser dette internationale litteraturstudie.

Der er derimod solid dokumentation for, at påmindelser til patienter i form af brev, telefon eller SMS kan nedbringe udeblivelser. Der er indikationer på, at SMS er billigere end både brev og telefon, men der mangler solid økonomisk evaluering til at vurdere dette.

En stor andel af de udeblevne patienter er socialt udsatte med ingen eller mindre grad af formel uddannelse og høj grad af ledighed. Hvis man vil indføre gebyrer, skal man derfor være opmærksom på, om disse patienter formår at betale gebyrer ved udeblivelse, og om den manglende betaling betyder, at udsatte patienter ikke møder op til undersøgelse eller behandling. Man bør også overveje, hvordan ubetalte gebyrer skal opkræves, og hvilke konsekvenser det skal have for patienterne ikke at betale gebyrer.

Baggrund

Udeblevne patienter kan give sygehusene problemer med at planlægge deres arbejde og udnytte ressourcerne optimalt, og for patienterne kan det have kliniske konsekvenser ikke at møde op. Derfor er det vigtigt at belyse, hvem der udebliver fra planlagte undersøgelser eller operationer, hvorfor de udebliver, hvad der kan gøres ved udeblivelser, og om det kan betale sig for sygehusene at gøre noget ved det. Disse spørgsmål har Danske Regioner bedt KORA om at belyse med et internationalt litteratur-studie.

Metode

Søgekriterierne var litteratur fra perioden 2003-2013 på engelsk og de nordiske sprog. Der blev fundet 130 artikler, og heraf er udvalgt syv primærstudier og syv reviews som datakilde for undersøgelsen. Disse er blevet gennemlæst og kodet i forhold til undersøgelsens problemstillinger.

Udgivelsens forfattere

  • Morten EriksenJakob Kjellberg

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev