Offentlige-private innovationspartnerskaber (OPI)
Udgivelsens forfattere:
- Lena Brogaard
- Ole Helby Petersen
Ledelse og implementering
Socialområdet
Sundhed
Ledelse og implementering, Socialområdet, Sundhed

Konklusion:
Rapporten evaluerer erfaringerne med otte offentlig-private innovationspartnerskaber (OPI), der har haft fokus på at udvikle innovative produkter og processer eller teste eksisterende løsninger på fire centrale velfærdsområder: sundhedsområdet, ældreområdet, undervisningsområdet eller daginstitutionsområdet. Evalueringen har undersøgt, hvilke faktorer der bidrager til henholdsvis mere eller mindre vellykkede OPI projekter. Der er derfor både blevet inddraget samarbejder, der repræsenterer gode og mindre gode erfaringer.
I flertallet af de undersøgte innovationspartnerskaber har man udviklet et produkt, enten i en implementerbar version eller en prototype. Evalueringen viser dog også, at det i flere cases ikke er lykkedes at implementere innovationen i praksis, hvilket kommer til udtryk i en lav eller manglende målopnåelse i disse projekter.
Evalueringen viser, at tillid, vedvarende kommunikation og identifikation af et kommercielt potentiale er vigtige elementer i de mere vellykkede innovationssamarbejder. Der er dog også en række udfordringer og barrierer, som fører til begrænset eller manglende succes for flere af de offentlige-private innovationspartnerskaber. Tekniske krav har været en særlig udfordring for de private parter, mens begrænset organisatorisk opbakning primært vedrører de offentlige parter.
Der er forskellige resultater på lidt længere sigt for de offentlige og private parter i der undersøgte samarbejder. Der har været barrierer og udfordringer i alle otte innovationspartnerskaber, og der er ingen af de otte evaluerede partnerskaber, hvor både den offentlige og private part har opnået de forventede resultater og effekter. Samtidig viser analysen, at der er potentiale i OPI, hvor særligt den private part oplever positive økonomiske effekter på lidt kortere sigt, men at realiseringen af effekter især for den offentlige part lader vente på sig.
Baggrund:
OPI er et udviklingsorienteret samarbejde mellem offentlige og private aktører, der har til formål at udvikle og forbedre offentlige velfærdsydelser gennem udvikling og implementering af nye produkter, løsninger eller arbejdsgange.
Forarbejdet til denne rapport - i form af en kortlægning af OPI på velfærdsområdet - viser, at der er fuld gang i innovationssamarbejdet. Det er på baggrund af denne udvikling, at KORA og RUC i samarbejde med FTF og OPALL-projektet formulerede den undersøgelse, som ligger til grund for rapporten. Formålet med undersøgelsen er at evaluere erfaringerne med OPI på velfærdsområdet med henblik på at identificere centrale udfordringer og succeskriterier samt opnåede resultater og effekter i de undersøgte innovationspartnerskaber.
Metode:
Konklusionerne er draget på baggrund af otte casestudier af OPI samarbejder fordelt på fire centrale velfærdsområder: sundheds-, ældre-, dagtilbuds- samt undervisningsområdet. Casestudierne er blevet gennemført ved hjælp af interview med i alt 26 centrale offentlige og private aktører samt dokumentstudier af offentligt tilgængeligt og udleveret materiale for de otte OPI samarbejder.
Udgivelsens forfattere
- Lena BrogaardOle Helby Petersen
Om denne udgivelse
Udgiver
KORA