Økologi og kompleksitet i de daglige madindkøb
Udgivelsens forfattere:
- Anne Holst Andersen
- Ulf Hjelmar
Kapitlet bygger på resultaterne af to kvalitative undersøgelser. Fokus er dels på forbrugeres strategier til at håndtere spørgsmålet om køb eller ikke-køb af økologi i forhold til den mængde af ofte modstridende kriterier for gode madindkøb, de opererer med. Dels er fokus på betydningen af rutiner og 'nemme' løsninger i lyset af de krav, det moderne hverdagsliv stiller til forbrugerne.
I kapitlet understreges madindkøbenes og hverdagslivets kompleksitet og forbrugernes behov for at reducere kompleksiteten. På den baggrund argumenteres for, at tiltag til at fremme det økologiske forbrug må bidrage til at gøre økologisk forbrug 'nemmere', ikke mere komplekst. Det indebærer et fokus på at gøre det lettere i praksis at forene økologi med de mange forskellige kriterier for gode madindkøb, som er i spil, frem for et mere snævert fokus på at informere om økologi og fødevareproduktion.
Udgivelsens forfattere
- Anne Holst AndersenUlf Hjelmar
Om denne udgivelse
Udgiver
Center for Bioetik og RisikovurderingPubliceret i
Økologiske fødevarer - hvor bevæger forbrugerne sig hen?