Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. MAJ 2004

Pilottest af FAS' rapporteringssystem til utilsigtede hændelser

Udgivelsens forfattere:

  • Henriette Lipczak
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Rapporteringssystemer er ét blandt flere redskaber, der anvendes til at indsamle viden om de utilsigtede hændelser, der finder sted, når patienter behandles på sygehuse.

I Danmark findes kun få erfaringer med sådanne rapporteringssystemer. Da det er lovpligtigt for sundhedspersoner i det danske sygehusvæsen at indrapportere de utilsigtede hændelser, de bliver bekendt med, er der derfor behov for at finde ud af, hvordan man mest hensigtsmæssigt organiserer rapporteringen og for at belyse de faktorer, der påvirker systemets funktion.

Denne rapport beskriver de erfaringer man har gjort i forbindelse med en poliottest af Frederiksborg Amts rapporteringssystem. Forhold som dataindsamling, årsagsanalyse, tilbagemelding samt formulering og implementering af forebyggelsestiltag belyses.

Rapporten tegner et positivt billede af rapporteringssystemers anvendelighed i relation til patientsikkerhedsarbejdet, men identificerer også elementer, der skal justeres og videreudvikles for at optimere rapporteringssystemets funktion.

Udgivelsens forfattere

  • Henriette Lipczak

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    DSI Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev