Pilottest af FAS' rapporteringssystem til utilsigtede hændelser
Udgivelsens forfattere:
- Henriette Lipczak
I Danmark findes kun få erfaringer med sådanne rapporteringssystemer. Da det er lovpligtigt for sundhedspersoner i det danske sygehusvæsen at indrapportere de utilsigtede hændelser, de bliver bekendt med, er der derfor behov for at finde ud af, hvordan man mest hensigtsmæssigt organiserer rapporteringen og for at belyse de faktorer, der påvirker systemets funktion.
Denne rapport beskriver de erfaringer man har gjort i forbindelse med en poliottest af Frederiksborg Amts rapporteringssystem. Forhold som dataindsamling, årsagsanalyse, tilbagemelding samt formulering og implementering af forebyggelsestiltag belyses.
Rapporten tegner et positivt billede af rapporteringssystemers anvendelighed i relation til patientsikkerhedsarbejdet, men identificerer også elementer, der skal justeres og videreudvikles for at optimere rapporteringssystemets funktion.
Udgivelsens forfattere
- Henriette Lipczak
Om denne udgivelse
Udgiver
DSI Forlag