Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 21. NOV 2017

PISA 2015 – Problemløsning i samarbejde

Udgivelsens forfattere:

  • Lena Lindenskov
  • Helene Sørensen
  • Niels Egelund
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Jane Greve

    Professor MSO, cand. polit., ph.d. i økonomi

    41 10 26 22
    jagr@vive.dk

Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre end de danske.  

Baggrund

Problemløsning i samarbejde er en stadig mere udbredt del af det moderne menneskes dagligdag, og evnen til at løse problemer i samarbejde med andre har stor betydning for, hvordan menneskers liv og økonomi udvikler sig.

Det er baggrunden for, at problemløsning i samarbejde indgik som et ekstra domæne – ud over de tre klassiske domæner læsning, matematik og naturfag – i  den internationale undersøgelse PISA 2015. Undersøgelsen tester, hvor godt forberedte 15-årige elever er til at møde fremtidens udfordringer.

Resultater

Både danske piger og drenge scorer langt over OECD-gennemsnittet i PISA 2015, når det gælder problemløsning i samarbejde. Generelt er der en tendens til, at piger præsterer bedre end drenge i dette domæne. I Danmark er forskellen i de to køns præstationer imidlertid den laveste i Norden og lavere end forskellen for OECD samlet.

Derimod er forskellen i præstationen mellem elever med og uden indvandrerbaggrund markant større i Danmark, end tilfældet er for OECD-gennemsnittet.

Indvandrerelever præsterer også signifikant lavere i problemløsning i samarbejde, end man kan forvente i forhold til deres målte færdigheder i læsning, matematik og naturfag. Dette forhold er kun tilfældet i tre andre lande ud over Danmark.

Endvidere viser rapporten, at elevernes socioøkonomiske baggrund forklarer en mindre del af den danske variation i problemløsning i samarbejde, end den gør i de faglige præstationer. Det samme gør sig gældende for OECD-landene samlet.

Metode

PISA-undersøgelsen gennemføres hvert tredje år. Første gang var i 2000. Denne rapport bygger på undersøgelsen gennemført i 2015.

Testen i problemløsning i samarbejde bestod af en række digitale opgaver, hvor eleverne i samarbejde med virtuelle samarbejdspartnere skulle løse problemer. Deltagelsen i problemløsning var frivillig. 52 ud af 72 lande i PISA valgte at deltage. Data for Malaysia indgår dog ikke i alle opgørelser.

PISA er designet til at give en status på det danske uddannelsessystem set i et international perspektiv og give viden om, hvilke andre landes uddannelsessystemer der kan inspirere til at videreudvikle det danske.

Kontakt

Lena Lindenskov, lektor ved DPU, lenali@edu.au.dk, 26 30 66 81

Se også rapporten på DPU

Udgivelsens forfattere

  • Lena LindenskovHelene SørensenNiels Egelund

Om denne udgivelse

  • Samarbejdspartnere

    Aarhus Universitet – Institut for Uddannelse og Læring (DPU) og Danmarks Statistik
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev