Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 4. DEC 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

PISA 2022 delrapport matematik

Danske 15-åriges oplevelse af deres matematikundervisning – og deres motivation, selvsikkerhed, matematikangst og mindset

Udgivelsens forfattere:

  • Lóa Björk Jóelsdóttir
  • Kaj Østergaard
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
Forskellen mellem danske piger og drenge er markant større end OECD-gennemsnittet, når det gælder forekomsten af matematikangst.
Læs PISA-rapporten om elevernes oplevelse af deres matematikundervisning
Læs PISA-rapporten om elevernes oplevelse af deres matematikundervisning
  • Rune Vammen Lesner

    Seniorforsker, ph.d., cand.scient.oecon.

    33 69 77 61
    ruvl@vive.dk

Mellem en tredjedel og halvdelen af de danske elever oplever matematikangst, og andelen er stigende. Der er især mange piger, og forskellen mellem drenge og piger er markant større i Danmark end i OECD.

Denne PISA-delrapport har fokus på danske 15-åriges oplevelse af deres matematikundervisning – og deres motivation, selvsikkerhed, matematikangst og mindset.

Resultaterne viser blandt andet:

  • Mellem en tredjedel og halvdelen af de danske elever giver svar, der indikerer matematikangst, og denne andel er stigende. Dette kan være problematisk, da der er stærk sammenhæng mellem matematikangst, og hvordan man klarer sig i matematik. Der er især mange piger, og forskellen mellem drenge og piger er markant større i Danmark end i OECD. Elever, der oplever mere lærerstøtte, eller som har en tro på, at de med deres arbejdsindsats og over tid kan udvikle deres evner, oplever i mindre grad matematikangst. De danske elever viser i høj grad motivation til at klare sig godt i matematik. Modsat er de danske elevers selvsikkerhed (selv-efficacy) i matematik faldet siden 2012.
  • De danske elever giver udtryk for, at de lidt oftere møder færdighedsprægede opgaver end kompetenceorienterede opgaver i matematik, specielt færdighedsprægede opgaver inden for en ren matematisk kontekst frem for en omverdenskontekst.


Opgavefordeling og kontakt

Delrapporten er forfattet af lektor Kaj Østergaard og lektor Lóa Björk Jóelsdóttir, begge fra VIA University College.

PISA 2022 rekvireres af Børne- og Undervisningsministeriet. VIVE har ansvar for den overordnede projektledelse samt analyse af data, og Danmarks Statistik varetager dataindsamlingen, mens UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, VIA University College og Københavns Professionshøjskole deltager med fagdidaktiske eksperter.

For spørgsmål om denne delrapport, kontakt:
- Kaj Østergaard, lektor, VIA University College – KOST@via.dk
- Lóa Björk Jóelsdóttir, lektor, VIA University College – LOHO@via.dk

For spørgsmål til datagrundlag og -indsamling, kontakt:
Danmarks Statistik, chefkonsulent Monika Klingsbjerg-Besrechel – MOM@dst.dk

For spørgsmål af politisk karakter, kontakt:
Børne- og Undervisningsministeriet, pressetelefon 2240 0930.

Udgivelsens forfattere

  • Lóa Björk JóelsdóttirKaj Østergaard

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet
  • Samarbejdspartnere

    Danmarks Statistik, VIA University College
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev