Rapport 1. MAR 2012
Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS)
Udgivelsens forfattere:
- Pernille Skovbo Christensen
- Peter Skov Olsen
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
PALS er et såkaldt skoleomfattende program, hvor alle ansatte, elever og forældre involveres i at forebygge adfærdsproblemer blandt eleverne. Denne rapport evaluerer brugen af PALS på 11 danske skoler, der som de første begyndte at indføre programmet i 2008.
Evalueringen viser blandt andet, at programmet foreløbig ikke har nogen målbar virkning på antallet af elever i specialklasser, afgangskarakterer eller ulovligt fravær. Men 4 ud af 5 ansatte på PALS-skolerne oplever, at programmet har gjort dem bedre til at håndtere vanskelige elever.
Da programmet er under implementering, er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at foretage et egentligt effektstudie. Rapporten diskuterer afslutningsvis udfordringer i forhold til en fremtidig effektevaluering af PALS-programmet.
Rapporten er bestilt og finansieret af Socialstyrelsen.
Evalueringen viser blandt andet, at programmet foreløbig ikke har nogen målbar virkning på antallet af elever i specialklasser, afgangskarakterer eller ulovligt fravær. Men 4 ud af 5 ansatte på PALS-skolerne oplever, at programmet har gjort dem bedre til at håndtere vanskelige elever.
Da programmet er under implementering, er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at foretage et egentligt effektstudie. Rapporten diskuterer afslutningsvis udfordringer i forhold til en fremtidig effektevaluering af PALS-programmet.
Rapporten er bestilt og finansieret af Socialstyrelsen.
Udgivelsens forfattere
- Pernille Skovbo ChristensenPeter Skov Olsen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd