Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­26. maj 2020

Sammenligning af specialundervisningsbehovet i Fredensborg Kommune

En socioøkonomisk analyse

Skolerne i Fredensborg Kommune henviste i skoleårene 2015/16 til 2018/19 stadig færre elever til specialundervisning uden for normalklasserne. Det konkluderer VIVEs rapport, der samtidig viser, at kommunen i samme periode har haft et stigende special-undervisningsbehov.

Mathias Ruge & Christina Munkholm Andersen
Folkeskole, Inklusion, Kommune, Styring, Økonomi, Kommunalvalg
Download rapporten Sammenligning af specialundervisningsbehovet i Fredensborg Kommune
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Mathias Ruge Senioranalytiker, cand. scient.pol. M: 33 48 08 16 maru@vive.dk

Fredensborg Kommune har bedt VIVE om at analysere det forventede behov for specialundervisning i kommunen. Analysen udspringer af en tidligere VIVE-undersøgelse af specialundervisningsbehovet i Fredensborg Kommune i skoleåret 2015/16, der blandt andet fandt, at kommunen henviste flere elever til segregeret specialundervisning, end man kunne forvente ved en landsgennemsnitlig visitationspraksis. Segregeret specialundervisning dækker over undervisning i specialskoler, dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder samt specialklasser i folkeskoler og kommunale ungdomsskoler, Denne rapport ser på udviklingen i Fredensborg Kommunes faktiske og forventede henvisningsfrekvenser til segregeret specialundervisning i skoleårene 2015/16, 2016/17, 2017/18 og 2018/19.

Fald i henvisninger til segregeret specialundervisning trods øget forventet behov

Når man justerer for eleverne og deres forældres baggrund, peger analysen overordnet på, at Fredensborg Kommune siden 2015/16 er gået fra at henvise betydeligt flere elever til segregeret specialundervisning end forventet til i 2018/19 Kommunen henviste således knap 30 elever færre i 2018/19 end i 2015/16. Faldet i kommunens henvisningsandel er sket i en periode, hvor den statistiske analyse omvendt peger på, at det forventede specialundervisningsbehov er steget.

Konkret henviste Fredensborg Kommune 3,63 % af kommunens elever til segregeret specialundervisning i 2018/19. Andelen ligger således tæt på det forventede, justerede landsgennemsnit på 3,53 %.

Analysen ser alene på antallet af elever henvist til segregereret specialundervisning og berører ikke den del af specialundervisningen, hvor eleverne er inkluderet i de normale klasser. Derfor kan analysens fund og resultater ikke bruges til at vurdere det samlede serviceniveau på specialundervisningsområdet i Fredensborg Kommune. På samme vis kan det fundne fald i henvisninger til segregeret specialundervisning ikke alene begrunde forventninger om et eventuelt reduceret ressourceforbrug som følge af den lavere henvisningsfrekvens, idet analysen hverken belyser takstpriser ved segregerede tilbud eller ændringer i omfanget af pædagogisk støtte i de normale klasser.

Metode

Vi har beregnet det forventede specialundervisningsbehov ud fra en statistisk model, som viser sammenhængen mellem på den ene side de demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige kendetegn hos eleverne samt deres forældre og på den anden side sandsynligheden for, at den enkelte elev vil modtage segregeret specialundervisning. Den statistiske model er baseret på registerdata for alle grundskoleelever i Danmark og afspejler den gennemsnitlige henvisningspraksis på landsplan i hvert af de belyste skoleår.

 

 

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Fredensborg Kommune

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Rapport

    Udfordringer med inkluderende læringsmiljøer opfattes forskelligt i kommunerne

  2. Nyhed

    Ageing, dementia and the future - ambivalent futurework in rehabilitation-focused dementia care

  3. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  4. Nyhed

    Trappen

  5. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  6. Rapport

    Den gennemsnitlige kommune har overskud på regnskabet

  7. Nyhed

    Polarisering og tilslutning til demokratiske normer

  8. Rapport

    Forbruget af tilskudsmedicin stiger – men omkostningerne falder

  9. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  10. Rapport

    Nationale tiltag under covid-19-epidemien januar 2020 – april 2021 - Delrapport 3

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os