Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 16. JUN 2011
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse

Skår i (arbejds-)glæden? : Intrinsisk motivation og elevplaner i folkeskolen

Udgivelsens forfattere:

  • Susanne Strandbjerg Nielsen
  • Christina Vang Jakobsen
  • Lotte Bøgh Andersen
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse

Motivation crowding-teorien forventer, at regulering skader de ansattes tilskyndelse til at arbejde for arbejdets egen skyld, hvis de opfatter reguleringen som kontrollerende.

Det modsatte forventes, hvis reguleringen opfattes som understøttende. Dette viser sig at være tilfældet for kravet om at udarbejde elevplaner, som er en vigtig regulering af folkeskolelærernes arbejde. Elevplaner slår således kun skår i (arbejds-)glæden, hvis kravet om udarbejdelse af elevplaner opfattes som en kontrolforanstaltning.

Udgivelsens forfattere

  • Susanne Strandbjerg NielsenChristina Vang JakobsenLotte Bøgh Andersen

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Tidsskriftet Politik
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev