Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 24. JAN 2018
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Skolestøtte til børn i familiepleje – delrapport II

Et implementeringsstudie af LUKoP-modellen

Udgivelsens forfattere:

  • Luna Kragh Andersen
  • Misja Eiberg
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen Hent delrapporten Skolestøtte til børn i familiepleje
Download udgivelsen Hent delrapporten Skolestøtte til børn i familiepleje
  • Misja Eiberg

    Forsker, cand.psych.

    33 48 08 19
    mei@vive.dk

Forskningsprojektet har afprøvet to skolestøttende interventioner, som har til formål at forbedre de anbragtes faglige, sociale og kognitive evner. I denne rapport undersøges implementeringen af den ene af disse interventioner, kaldet ”LUKoP-modellen” (Læring, Udvikling, Kognition og Pædagogik). Rapporten viser, at det i høj grad er lykkedes at implementere LUKoP-modellen i interventionsperioden, og at deltagerne generelt har været tilfredse med interventionen.

Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som netop har til formål at forbedre de anbragtes faglige, sociale og kognitive evner. I denne rapport undersøges implementeringen af den ene af disse interventioner, kaldet ”LUKoP-modellen”.

”LUKoP-modellen” (Læring, Udvikling, Kognition og Pædagogik) er skolebaseret og udviklet på baggrund af det svenske SkolFam-program, som er en individuelt tilrettelagt skoleindsats for familieplejeanbragte børn, baseret på netværkssamarbejde. Rapporten er den anden delrapport ud af en serie på i alt fire delrapporter om projektet. Den første delrapport undersøger selve effekten af LUKoP samt projektets anden indsats, ”Forældre som lektiehjælpere” (FsL).

Da LUKoP ikke tidligere har været afprøvet i dansk kontekst, er det særligt relevant at undersøge, i hvilken grad det er lykkedes at implementere LUKoP succesfuldt. Resultatet af implementeringsundersøgelsen er derfor relevant for at underbygge resultatet af effektanalysen i delrapport I, men det bidrager også til at klarlægge eventuelle faldgruber, og det kan endvidere give erfaringer, som kan være gavnlige i en fremtidig implementering af modellen.

Rapporten viser, at det i høj grad er lykkedes at implementere LUKoP-modellen i interventionsperioden, og at deltagerne generelt har været tilfredse med interventionen. Alle LUKoP-teams i undersøgelsen har afholdt alle teammøder som planlagt og har arbejdet med udgangspunkt i den standardiserede LUKoP-planskabelon.

Der er endvidere gjort en række erfaringer i projektet, som kan tjene til inspiration for professionelle inden for skoleområdet, som ønsker at implementere LUKoP-modellen, eller som søger viden om netværksbaseret, skolestøttende arbejde for anbragte og udsatte børn.
Projektet er finansieret af Børne- og Socialministeriet.

Udgivelsens forfattere

  • Luna Kragh AndersenMisja Eiberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Socialministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev