Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Magasin 1. JUN 2005
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Social Forskning, 2005:2

Udgivelsens forfattere:

  • Lars Pico Geerdsen
  • Inger Koch-Nielsen
  • Tine Egelund
  • Lene Kofoed Rasmussen
  • Dines Andersen
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Nyt fra Socialforskningsinstituttet

INDHOLD:

I fokus

Én gang hjemløs er ikke altid hjemløs

Socialforskningsinstituttet har undersøgt, hvordan mennesker der har været på hjemløseinstitution klarer sig siden hen. De har det stadig langt sværere end gennemsnitsdanskeren. Men hver anden hjemløs har fået egen bolig syv år senere. Værst klarer stofmisbrugerne sig. Bedst er det gået for kvinder med børn, som har været på familieinstitution.
Af Lars Pico Geerdsen

Hvad vil det sige at være hjemløs?

Hvor mange hjemløse er der i Danmark? Det er et spørgsmål som ofte stilles. Men hvis man ikke ved, hvad man taler om, er det jo svært at svare på. Desuden er det svært at tælle de hjemløse. Denne artikel ser på nogle forskellige opfattelser af, hvad hjemløshed er.
Af Inger Koch-Nielsen

Socialt udsatte børn og unge

Udgifterne til foranstaltninger for socialt udsatte børn og unge er steget betragteligt gennem de sidste 10-15 år. At støtte udsatte børn er af vital interesse for både børnene og samfundet. Problemet er, at vi ikke ved tilstrækkeligt om, hvilke indsatser der virker, og hvordan vi kan identificere de børn, der har brug for hjælp.
Af Tine Egelund

Hvorfor bliver mange minoritetsunge utilpassede?

Det er velkendt, at nogle minoritetsunge tager meget tid i socialforvaltningerne og hos politiet, og at ungdomskriminaliteten er høj hos minoritetsunge. Men årsagerne er ikke klarlagt.
Af Lene Kofoed Rasmussen

Forældre og faglighed vejer tungt i unges uddannelsesforløb

PISA undersøgelserne har vakt stor debat i Danmark, bl.a. om elevernes faglige færdigheder. Med data fra en ny ungdomsforløbsdatabase kan vi nu begynde at kaste nyt lys over de unges uddannelsesforløb efter grundskolen. Hvor langt er de kommet, og hvordan kan vi forklare deres placering.
Af Dines Andersen

Årsberetningen

Udgivelsens forfattere

  • Lars Pico GeerdsenInger Koch-NielsenTine EgelundLene Kofoed RasmussenDines Andersen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev