Rapport 1. DEC 2008
Social uddannelsesmobilitet på kandidat- og forskeruddannelser
Udgivelsens forfattere:
- Cathrine Mattsson
- Martin D. Munk
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
I denne rapport undersøges den fortsatte socialt skæve kandidat- og forskerrekruttering.
Rapporten omfatter dels en teoretisk del, der beskriver teorier til forklaring af forskelle i rekruttering til forskeruddannelse og kandidatstudier, dels en litteraturdel, der omhandler konkrete erfaringer med indsatser til fremme af social uddannelsesmobilitet på universitetsniveau. Rapportens tredje del indeholder en opsummering og konklusion på de to øvrige dele. Alle tre dele af rapporten kan læses uafhængigt af hinanden.
Studiet viser, at eksistensen af sociale uligheder i uddannelsessystemet er veldokumenteret såvel empirisk som teoretisk, hvilket indebærer, at den sociale uddannelsesmobilitet er begrænset. Der findes flere teorier, der forklarer, hvordan sociale skævheder opstår og vedbliver med at eksistere, fx i toppen af universitetssystemet. Studiet viser samtidig, at dokumenterede erfaringer med indsatserne til at bekæmpe forskellene er yderst få.
Rapportens tre dele kommer til at indgå i en mere omfattende publikation om emnet, som udgives af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Rapporten omfatter dels en teoretisk del, der beskriver teorier til forklaring af forskelle i rekruttering til forskeruddannelse og kandidatstudier, dels en litteraturdel, der omhandler konkrete erfaringer med indsatser til fremme af social uddannelsesmobilitet på universitetsniveau. Rapportens tredje del indeholder en opsummering og konklusion på de to øvrige dele. Alle tre dele af rapporten kan læses uafhængigt af hinanden.
Studiet viser, at eksistensen af sociale uligheder i uddannelsessystemet er veldokumenteret såvel empirisk som teoretisk, hvilket indebærer, at den sociale uddannelsesmobilitet er begrænset. Der findes flere teorier, der forklarer, hvordan sociale skævheder opstår og vedbliver med at eksistere, fx i toppen af universitetssystemet. Studiet viser samtidig, at dokumenterede erfaringer med indsatserne til at bekæmpe forskellene er yderst få.
Rapportens tre dele kommer til at indgå i en mere omfattende publikation om emnet, som udgives af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Udgivelsens forfattere
- Cathrine MattssonMartin D. Munk
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd