Socialt udsatte børn i dagtilbud
Udgivelsens forfattere:
- Cathrine Jespersen
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Med 94 pct. af alle 3-5-årige danske børn i børnehave eller dagpleje er dagtilbud en oplagt indgang til en indsats over for socialt udsatte børn og deres forældre. Ud fra forskningslitteraturen belyser denne rapport, hvordan dagtilbud målrettet kan bidrage til at fremme børns trivsel, udvikling og evner og dermed gøre dem parate til skolegang og til at indgå i sociale fællesskaber med andre.
I USA er der en lang tradition for at anvende systematiske og afprøvede programmer i indsatser over for socialt udsatte børn – noget som endnu stort set er fraværende i Danmark. Rapporten opridser, hvordan udenlandske studier kan inspirere fremtidig dansk forskning på området, fx omkring effektmåling, og den formulerer tre undersøgelsestemaer for den videre forskning.
Undersøgelsen er igangsat og finansieret af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
Udgivelsens forfattere
- Cathrine Jespersen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd