Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 18. NOV 2024
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse

Specialundervisnings- og støttebehov i Hjørring Kommune

Udgivelsens forfattere:

  • Mathias Ruge
  • Jonas Stenkjær Kristensen
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
VIVE skønner, at specialundervisnings- og støttebehovet blandt elever i Hjørring Kommune er godt 7,7 % højere end på landsplan.
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Mathias Ruge

    Senioranalytiker, cand. scient.pol.

    33 48 08 16
    maru@vive.dk

VIVE har analyseret det socioøkonomisk betingede specialundervisnings- og støttebehov i Hjørring Kommune.

Hjørring Kommune har bedt VIVE beregne et forslag til fordeling af en del af budgetmidlerne til kommunens folkeskoler.

VIVEs analyse af det socioøkonomisk betingede specialundervisnings- og støttebehov i Hjørring Kommune peger på tre overordnede konklusioner:

  • Specialundervisnings- og støttebehovet blandt elever i Hjørring Kommune skønnes i 2022 at være godt 7,7 % højere end på landsplan. Specialundervisnings- og støttebehovet i Hjørring Kommune har været relativt højere end landsgennemsnittet i hele perioden fra 2018-2022.
  • Behovet for specialundervisning og støtte varierer i nogen grad mellem kommunens folkeskoler. Overordnet ses det, at elever fra Sindal Skolecenter og Tårs Skole forventes at have det største behov for specialundervisning i Hjørring Kommune. Konkret peger analysen på, at eleverne på Tårs Skole har et specialundervisnings- eller støttebehov, der er ca. 23,6 % større end det gennemsnitlige behov på tværs af folkeskolerne i Hjørring Kommune. Omvendt findes det laveste behov blandt eleverne på Hjørring Nordvestskole, som har et støttebehov, der er 14,0 % lavere end gennemsnitseleven.
  • Endelig præsenterer analysen også et forslag til fordeling af budgetmidler mellem folkeskolerne i Hjørring Kommune. Budgetandelene er beregnet som et produkt af det forventede specialundervisnings- og støttebehov samt det elevtal, der fremgår af skolerne i analysen. Her fremgår det, at Hjørring Sydøstskole og Hjørring Nordvestskole står til at modtage hhv. 27,2 % og 22,4 % af den samlede pulje fordelt efter socioøkonomi. Sindal Skolecenter, Skolecenter Hirtshals og Løkken-Vrå Skole står til at modtage hhv. 16,2 %, 13,4 % og 11,9 % af budgetmidlerne, mens Tårs Skole står for de resterende 8,9 %.

Udgivelsens forfattere

  • Mathias RugeJonas Stenkjær Kristensen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Hjørring Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev