Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 31. AUG 2023
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Specialundervisnings- og støttebehov i Vordingborg Kommune

En statistisk analyse af socioøkonomiske rammevilkår blandt elever og forældre

Udgivelsens forfattere:

  • Mathias Ruge
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Arkivfoto: Ricky John Molloy/VIVE
VIVEs analyse viser nogle mindre forskelle mellem skoledistrikterne i Vordingborg, når det kommer til de socioøkonomiske grundvilkår blandt elever og forældre.
Læs om specialundervisnings- og støttebehov i Vordingborg Kommune
Læs om specialundervisnings- og støttebehov i Vordingborg Kommune
  • Mathias Ruge

    Senioranalytiker, cand. scient.pol.

    33 48 08 16
    maru@vive.dk

Elever fra Præstø Skoledistrikt forventes at have større behov for specialundervisning og støtte end elever i resten af Vordingborg Kommune.

En troværdig og evidensbaseret fordeling af ressourcer er grundlaget for et vellykket arbejde med specialundervisning og inklusionsunderstøttende tiltag.

Det er Vordingborg Kommune, som har bedt VIVE gennemføre en analyse af specialundervisnings- og støttebehovet på tværs af kommunens skoledistrikter. Formålet med analysen er at kvalificere arbejdet med fordeling af midler til specialundervisning og støtte på folkeskoleområdet.

VIVEs analyse viser nogle mindre forskelle mellem skoledistrikterne, når det kommer til de socioøkonomiske grundvilkår blandt elever og forældre.

Eleverne fra Præstø Skoledistrikt forventes at have det største specialundervisnings- og støttebehov i kommunen. Omvendt forventes eleverne fra Møn Skoledistrikt at have det laveste gennemsnitlige behov.

Det er vigtigt at fremhæve, at VIVEs beregninger alene belyser det forventede behov for specialundervisnings- og støtte. Det faktiske behov kan variere fra dette.

Metode

Det forventede behov for specialundervisnings- og støtte er beregnet ud fra oplysninger om det socioøkonomiske grundvilkår blandt elever og forældre.

Modellen er bygget op omkring specialundervisningsregisterets oplysninger om segregeret specialundervisning. I modellen indgår en lang række oplysninger om eleverne og institutionsbørnene samt deres forældres demografiske, socioøkonomiske og sundhedsrelaterede rammevilkår. Disse bygger på VIVEs mangeårige erfaring med udarbejdelsen af socioøkonomiske fordelingsmodeller på specialundervisningsområdet.

Udgivelsens forfattere

  • Mathias Ruge

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Vordingborg Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev